Met een 18Kw groot accupakket en een zuinige aandrijflijn maakt de RAV4 PHEV indruk op ons tijdens deze test. Je kunt er namelijk zo 70 kilometer op rijden, en dan reden we nog wel tijdens een koude week. Reken in de zomer dus op een nog grotere actieradius. Verder is de Toyota ook zuinig wanneer de accu leeg is, dan scoor je alsnog 1 op 17. Heel netjes voor een 1905 kilo wegende bolide. Genoeg stof voor een verhaal.

Markant
De verschijning van de RAV4 is behoorlijk markant. Je moet trouwens nogal geoefend zijn in het herkennen van modellen om deze te kunnen onderscheiden van de reguliere hybrides. De grille is zwart, en door de rode kleur contrasteert dit mooi. Het model staat hoog op z’n poten en dankzij de gebruikte velgen geeft dit een stoer voorkomen. De achterlampen blijven wel wat wennen, persoonlijk zouden we die graag aangepast zien. Binnenin is het vooral het grote scherm dat opvalt en waarop ook de navigatie zichtbaar is. De afwerking is van niet zo’n hoog niveau. Ook de gebruikte materialen zijn prima, niet perfect. Het gebruik van het navigatiesysteem vergt wel wat geduld, ook de graphics zijn niet zo best. Wanneer je Apple Car Play (enkel bedraad) gebruikt, is dit echter niet zo vervelend.

Suzuki Across
Wanneer moet je nou kiezen voor een Suzuki Across, en wanneer voor een Toyota RAV4 PHEV? Het zijn bijna helemaal dezelfde auto’s, toch zijn er minimale verschillen. We noemen de opvallendste, dat is namelijk de aanwezigheid van stoelventilatie in de RAV4. Verder zijn de verschillen erg klein. Dus wie niet perse verkoeling van de stoelen op de warme zomerdagen wenst, kan ook eens het verhaal van de Suzuki Across lezen, die we in de wintermaand januari 2021 in Noord-Nederland hebben getest.

Alle denkbare luxe in een comfortabel jasje
De RAV4 beschikt over nogal wat spullen. Zo hebben we elektrische stoelverstelling, lederen bekleding, de eerder genoemde stoelverwarming en stoelventilatie, dual zone climate control, een inductielader voor de telefoon en de mogelijkheid tot Apple Car Play en Android Auto. Ook is er een volledig veiligheidspakket voorzien, bestaande uit ondermeer adaptieve cruise control, lane keep assist en een file assistent. Deze werken erg goed. Ook het comfort is fijn, het onderstel weet de oneffenheden goed weg te werken. Het sturen gaat wel wat wollig, je hebt niet echt het gevoel dat de auto je bij het rijden betrekt. Tegelijkertijd is er wel rijplezier aanwezig, in de vorm van 306pk aan vermogen die de auto in 6,2 seconden naar de honderd weet te sleuren. Het feest is begrensd op 180 kilometer per uur.

Conclusie
Ben je op zoek naar een ruime (490 liter bagageruimte, maar een nog veel grotere achterbank), zuinige auto waarbij je goed overzicht hebt op de weg vanuit de bestuurders- en passagiersstoel, dan is de RAV4 zeker het overwegen waard. Je kunt puur op elektriciteit rijden, dankzij een elektrische warmtepomp is de verbrandingsmotor nooit nodig. Daardoor heb je eigenlijk een puur elektrische auto wanneer je niet verder dan 70 kilometer per uur enkele reis rijdt, terwijl er wel de capaciteit is om verder te gaan als dat nodig is. 1 keer in de paar maanden dient de brandstoftank wel aangesproken te worden, anders wordt de aanwezige benzine wel heel oud. In deze test heeft de Toyota RAV4 zich in elk geval als ultieme PHEV bewezen.