Eindelijk een plug-in-hybride die volledig om stroom kan rijden en ook nog ‘ns minimaal 65 kilometer ver komt op de accu. Een prestatie! Eens kijken of deze positieve noot de basis vormt voor de rest van dit verhaal.

Met 18,1 Kw heeft de accu dusdanige capaciteit, dat er dus onder winterse omstandigheden een flink eind puur elektrisch kan worden gereden. We sluiten niet uit dat zomerse omstandigheden er zelfs toe kunnen leiden dat de actieradius stijgt tot ver boven de 70 kilometer. Op de proef op de som te nemen, ondernemen we een kleine reis. Op het moment van testen – eind januari 2021 – is er een bijzonder weerkundig fenomeen aanwezig, een zogenoemde GWL (GrenzWetterLage). Daarbij liggen warme- en koude lucht erg dicht bij elkaar en onderstaat er op die lijn veel neerslag.

De accu is volgeladen en we rijden met een graad of 8 weg uit de regio Zwolle richting Emmen. In het kader van de regeling klein grensverkeer is het mogelijk om de Duitse E31 te berijden. De rust aan boord van de Across maakt indruk, zeker nu we elektrisch rijden. Ook bij snelheden net boven de 100 kilometer per uur blijft de actieradius fors. Binnen is het behaaglijk dankzij dual zone climate controle en stoelverwarming. Ook stuurwielverwarming is aanwezig. Apple Car Play en Android Auto werken via een USB-kabel. De materialen zijn nogal grofstoffelijk, maar ze pakken wel goed beet. De ergonomie is bovendien dik in orde, alles ligt mooi onder handbereik. Ook de adaptieve cruise control werkt naar behoren en reageert netjes op het omliggende verkeer, ook als er zich een onverwachtse verkeerssituatie voordoet.

Net na Emmen slaan we rechtsaf de E31 op, richting Emden. De GWL zou ongeveer ter hoogte van Ter Apel moeten liggen. En ja hoor, na een kilometer of 30 te hebben gereden daalt de temperatuur snel. Elke kilometer gaat er een graad van het kwik af, we tellen snel af van 7, 6, 5, 4 naar 3 graden. Tussen de regen is nu ook wat natte sneeuw waarneembaar. Ondertussen schakelt de accu over op de verbrandingsmotor. De stoelen zitten trouwens erg goed en zijn elektrisch verstelbaar. De 1916 kilo wegende koets weet zich in 6 seconden naar de driedubbele cijfers te snellen, een prestatie van jewelste. Om milieuredenen is de top begrensd op 180 kilometer per uur. Het sturen gaat heerlijk comfortabel. Hoewel het zwaartepunt van de carrosserie laag ligt, nodigt de Across je vooral uit tot rustig cruisen. Met toch nog 490 liter bagageruim kan er bovendien genoeg mee.

Eenmaal net voorbij Leer (Ostfriesland, Duitsland) daalt het kwik snel naar 2, 1, 0 graden. Regen maakt plaats voor hagel, hagel transformeert in natte sneeuw. Pakweg 30 kilometer voor Aurich accumuleert de sneeuw meer en meer, en bij het Duitse plaatsje Timmel ligt er zo’n 5 centimeter. In Nederland was het op moment van testen nog geheel sneeuwvrij, en dat bleef zo tot 5 februari. Het wordt snel donker, maar gelukkig kunnen we nog enkele foto’s in het donker maken, net voor Aurich. Het kwik ligt een graad onder nul, het is opgehouden te sneeuwen. Snel opladen, helaas gaat dat niet zo snel met de laadkabel die met 3.7 Kw oplaadt. In ruim 5 uur zouden we vol moeten zitten, maar dat halen we niet vanwege de avondklok. Gelukkig is de auto ook behoorlijk zuinig op enkel brandstof, we scoren 1 op 17. We kunnen wel stellen dat de Suzuki Across een succesvolle Plug-in-Hybride is gebleken, zeker vanwege het feit dat de accu voldoende vermogen heeft om de aandrijflijn van genoeg kracht te voorzien en het interieur gemakkelijk opwarmt. Eindelijk écht een efficiënte PHEV!