Als je als autofabrikant gegarandeerd succes wilt hebben, moet je een crossover met een hoge zit lanceren, die ofwel elektrisch, ofwel uiterst zuinig is. Bij de Toyota Yaris Cross is dat laatste het geval. Daarnaast heeft het merk het imago ontzettend betrouwbaar te zijn. Een pluspunt als je bedenkt dat veel kopers gaan voor de lange termijn. Wanneer de stap naar elektrisch rijden nog net wat te groot is, en je niet uit de voeten kunt met het laden, dan vormt dit model een mooie tussenstap. Heel erg zuinig, behoorlijk milieuvriendelijk vanwege de lage uitstoot, en toch gebruikersvriendelijk. Oudere kopers klagen vaak dat ze het lastig vinden om te laden, daar hebben ze dus in dit geval geen hinder van.

Hoe zuinig is de Yaris Cross dan precies? En hoe ziet het interieur eruit?
De mate van zuinigheid ligt natuurlijk aan je rijstijl. Maar ga je uit van een rustige rijstijl, dan is 4,5 liter op honderd kilometer zeker mogelijk. Pas als je stevig doorrijdt, kom je uit op zo’n 5,5 liter over diezelfde afstand. Dan gaat het dus om pakweg 1 liter benzine per 18 kilometer. Snel is hij niet, want met 11,2 seconden naar honderd voldoe je aan het dagelijks verkeer, niet meer dan dat. De topsnelheid ligt op 170 kilometer per uur. Vroeger zouden we dat mager hebben genoemd, maar inmiddels zijn er tal van elektrische auto’s die een nog lagere topsnelheid bereiken, dus we klagen er niet meer over. De binnenkant kenmerkt zich als typisch Toyota, maar net als bij de Yaris zijn er wel wat harde kunststoffen aanwezig, her en der. Toch ziet het geheel er mooi en degelijk uit. Met dank aan Apple Car Play / Android Auto luister je eenvoudig en gemakkelijk je favoriete muziek, of navigeer je zonder problemen langs het fileverkeer.

 

Hoe rijdt het, en is de auto praktisch?
Om met het laatste te beginnen, de bagageruimte is 390 liter. Dat is iets meer dan het C-segment gemiddeld biedt (380 liter) en dus heel netjes. Achterin zit je als volwassene behoorlijk krap, dus dat raden we niet aan. Tenzij je een lengte hebt van minder dan 1 meter 80. Een kinderzitje kan er wel gemakkelijk worden geïnstalleerd, en dan kunnen er ook nog prima twee kinderen naast zitten. Voorin is er voldoende hoofd- en beenruimte. De stoelen zitten trouwens ook prima. Als we het rijden in ogenschouw nemen, dan is het vooral erg voorspelbaar. Het onderstel doet wat het moet doen, en datzelfde geldt voor het sturen. Je zult niet snel voor verrassingen komen te staan in dit opzicht.

Conclusie
Wat we kunnen stellen is dat de Toyota Yaris Cross inmiddels al door tal van kopers is aangeschaft. Je ziet de auto als één van de weinige modellen in Nederland veelvuldig rondrijden met P- of inmiddels zelfs R-kentekens. Medio 2022 duidt dat erop dat de uitgifte door het RDW net heeft plaatsgevonden. Luxe is er voldoende, zo vinden we stoelverwarming en adaptieve cruise controle. Dat laatste is onderdeel van het Toyota Sense 2 safety pakket, een uitgebreid pakket dat meerdere veiligheidssystemen omvat. De basisprijs van de Yaris Cross ligt ergens halverwege de 20 mille, maar deze versie die compleet is uitgerust, kost je 36 duizend euro. Wanneer je dat vergelijkt met bijvoorbeeld de prijs die je in 2019 betaalde voor een Volkswagen Golf VII, is dat best een reële prijs. Want hoewel de Yaris Cross een segment lager opereert, zijn de prijzen nu eenmaal fors gestegen.