Wanneer je als ondernemer aan de aankoop van een nieuwe bus begint sta je voor een interessante keuze. Het aanbod is groot, maar grote onderlinge verschillen zijn er niet. De Toyota PROACE City is een van de mogelijkheden. Met Toyota’s 5 jaar garantie tot 200.000 km is deze bus een goede optie. Bovendien is de PROACE een erg handige bestelauto, die zijn basis deelt met drie modellen van PSA. Je leest alles over deze kleine bestelwagen in dit autoverhaal.

 

Net als bij de Toyota PROACE City Verso komt ook deze PROACE City voort uit de samenwerking tussen de Japanners en PSA. Zo deelt de PROACE City bijna alles met de Peugeot Partner, Citroën Berlingo en Opel Combo. Alle vier de auto’s hebben dezelfde aandrijflijn en ze lijken bovendien erg veel op elkaar. Toch zijn er enkele verschillen die voor de aankoop de doorslag kunnen geven.

Test Toyota PROACE City

Eigen uiterlijk

Op het gebied van uiterlijk noteren we een aantal van die verschillen. Zo beschikt de Toyota PROACE City over een eigen ‘Toyota’-neusje. De auto oogt van voren onmiskenbaar als een echte Toyota. In het interieur pronkt logischerwijs een eigen stuurwiel met een Toyota logo. Verder is de PROACE City in grote lijnen gelijk aan de drie van PSA. Echte ‘Key Selling Points’ heeft de PROACE City in de vorm van de uitgebreide garantie en de extra service diensten die Toyota biedt. Zo kent Toyota een haal- en breng service, vervangend vervoer en langere openingstijden. Toch handig als je zelf erg druk bent met ondernemen.

Test Toyota PROACE City

Motoren aanbod

Wij zijn onderweg met de Toyota PROACE City 1.5 D-4D met maar liefst 130 PK. Dat is logischerwijs ook de meest krachtige uit het aanbod. Deze versie is gekoppeld aan een achttraps automaat met koppelomvormer en beschikt zelfs over schakelflippers aan het stuur. Dat is allemaal erg luxe natuurlijk voor in een werk bus. Toyota levert ook versies met een 75 PK en 100 PK dieselmotor. Liever op benzine? Dat kan ook, Toyota levert twee varianten van de 1.2 driecilinder turbo van PSA. Een met 110 PK en een met 130 PK. Wie per se een automaat wil is overgeleverd aan versies met 130 PK, dat geldt zowel voor de benzine als de dieselvariant.

Test Toyota PROACE City

Laadruimte

Niet geheel onbelangrijk is de laadruimte in dit segment. Ook daar gooit Toyota hoge ogen. Echter is het laadvolume en zijn alle afmetingen gelijk aan de auto’s uit de PSA groep. Goed om te weten, de Toyota PROACE City is leverbaar als korte- en als lange versie. Bij deze korte versies is de laadruimte 1,8 meter diep, bij de lange is dat 2,2 meter. En dat is genoeg voor twee Euro pallets. De laadvolumes bedragen 3,3 m3 voor de korte versie en 3,9 m3 voor de lange versie. Dat zijn behoorlijke cijfers in dit segment. Ook het laadgewicht van respectievelijk 650 en 1000 kg is bovengemiddeld. Bovendien mogen zowel de korte als de lange variant 1500 kg trekken.

Test Toyota PROACE City

Prijzen

Toyota biedt echt een goed alternatief in dit segment. Het is echter de vraag of hij onderscheidend genoeg is. Aan de prijs zal het in ieder geval niet liggen. De Toyota PROACE City is verkrijgbaar vanaf €13.295,- exclusief BTW en BPM. Daarvoor krijg je de 110 PK benzinevariant zonder airco. Ons testexemplaar kost iets meer dan 25 mille, maar lijkt met zijn uitrusting ook niet helemaal representatief voor dat wat er in Nederland gekocht gaat worden. Het lijkt erop dat Toyota al met al goede zaken doet, al is het vooral de uitgebreide garantie die ervoor zorgt dat we zo overtuigd zijn. Met Toyota’s garantie kun je 5 jaar lang 40.000 km van klus naar klus, is dat niet zorgeloos?