De Toyota Prius Plug-in Hybrid is voor veel consumenten zeer aantrekkelijk. Tot het einde van het jaar is er een actie waarbij snelle beslissers tot 2019 profiteren van nul procent bijtelling. Omdat de eisen voor wat betreft de fiscale voordelen in relatie tot de CO2-uitstoot volgend jaar behoorlijk worden aangescherpt is het voor zakelijke rijders extra interessant om nog dit jaar een auto met nul procent bijtelling op kenteken te krijgen. Toyota heeft er nog tot in december een aantal op voorraad, dus de potentiele koper moet heel snel beslissen. Er zijn op het moment van schrijven – eind november – nog enkele tientallen exemplaren beschikbaar.

Toyota heeft in deze Prius Plug-in Hybrid het beste van twee werelden gecombineerd. De bekende hybride aandrijflijn plus een batterij waarmee ongeveer 20 kilometer elektrisch kan worden gereden. Omdat de aandrijflijn van de Prius die in 2009 op de markt kwam in dit model verder is verfijnd, is het verbruik zonder het gebruik van de batterij ongeveer 1 liter benzine per 24 kilometer. Een unieke score onder alle benzineauto’s, en ook een waarde die onder diesels maar zeer lastig te realiseren is. De Prius doet het echter met alle gemak en het gaspedaal hoeft voor deze waarde niet eens in de gaten te worden gehouden. In anderhalf uur is de batterij opgeladen en als je het rustig aandoet, is zelfs 22 kilometer elektrisch rijden mogelijk.

In tijden waarin een  batterij met een actieradius van meer dan 50 kilometer al heel gewoon is, lijkt de 20 kilometer van de Prius een beetje teleurstellend. Toch is de filosofie hierachter zo gek nog niet. Een batterij weegt erg zwaar, en moet altijd worden meegezeuld, ook wanneer deze leeg is. Voor een actieradius van pakweg 50 kilometer is al vaak een 350 kilo zwaar wegende batterij nodig, waardoor het verbruik op benzine zienderogen toeneemt. De Opel Ampera en Chevrolet Volt scoren op benzine ongeveer 1 op 12, de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV doet het niet veel beter. De Toyota Prius Plug-in Hybrid scoort hier punten, omdat de auto dubbel zo zuinig is dan de eerder genoemde modellen.

Het uiterlijk van de Prius is door de frequente aanwezigheid op ‘s lands wegen vrij saai, maar binnenin doet het wat frivoler aan. Helaas oogt het dashboard een klein beetje gedateerd, wat echter logisch is omdat de oorspronkelijke Prius al meer dan vier jaar meegaat. De ergonomie is echter dik voor elkaar. In de middenconsole kunnen twee grote flessen staan en er zijn twee dashboardkastjes aanwezig. De ruimte is een ander sterk punt van de Prius. Als het moet kunnen er vijf volwassenen mee, waarbij opgemerkt dient te worden dat de hoofdruimte niet helemaal meevalt voor een persoon vanaf een lengte van 1,85 meter. De bagageruimte kan meer dan 400 liter opslokken, omdat de batterij extra slim is opgeborgen.

De Toyota Prius Plug-in Hybrid is een ronduit voordelige aanbieding. Voor een prijs van net iets meer dan 40 mille, maar slechts nul procent bijtelling tot 2014 is het een potentiele eindejaarsknaller. In 2014 zal het allemaal iets lastiger worden, maar ook dan is slechts zeven procent bijtelling natuurlijk nog steeds erg voordelig. Naast de ruimte is ook de zuinigheid een belangrijk punt van lof, over een testtraject van 70 kilometer waarbij de volledige batterij is benut scoorden we 3,1 liter per honderd kilometer. Deze waarden staan normaal alleen maar in de boekjes, maar bij de Prius merk je het daadwerkelijk bij de pomp. Daarbij komt dat het onderstel erg comfortabel is. Het stuurgedrag is wat wollig, maar dat is geen punt aangezien het snel een sport wordt om zo zuinig mogelijk te rijden. Bovendien daagt de Prius je niet uit om stevig het gaspedaal in te drukken. Al met al heeft het merk nog steeds een belangrijke troef in handen waarmee vooral dit jaar, maar ook in het jaar 2014 nog goed gescoord zal worden. Toyota zal met dit model zeker de nodige kopers weten te bereiken.