Op het eerste gezicht herken je de Suzuki Swift niet als nieuw model. Wie echter beter kijkt ziet dat de koplampen van het nieuwe modeljaar iets verder doorlopen en dat vooral de achterzijde behoorlijk gewijzigd is ten opzichte van de voorganger. De lampen achter zijn gewijzigd en het geheel oogt strakker. In het dagelijks leven is dit goed merkbaar, alleen autokenners herkennen de nieuwe Swift. Het interieur is sterk verbeterd, de gebruikte materialen ogen kwalitatief goed en het dashboard geeft een zakelijke indruk.
Wij reden met de Exclusive, de meest luxe uitvoering van de Swift. Hierbij hoort ondermeer Bluetooth-interface, cruise control, stoelverwarming, key less entry en automatische airco. Dat zijn zaken die voorheen niet altijd voorkwamen in het B-segment. De audio- en telefoonbediening is op het stuur te regelen en daar zit ook de bediening voor de cruise control. De stoelen zitten goed, ook tijdens lange afstanden. De stoelverwarming is heerlijk voor de koude ochtenden. De ruimte achterin voldoet voor volwassen personen van middelbare lengte, maar voor lange afstanden zit je wat minder comfortabel.
Onze testauto is uitgerust met een 1.2 benzinemotor met een vermogen van 94 pk. Het is een prettige motor maar voor het sportievere werk is het zaak om hoog in de toeren te blijven. Vanaf ongeveer 3.000 toeren is de Swift een stuk pittiger en het maximale vermogen komt pas vrij bij 6.000 toeren. Bij korte ritjes is het motorgeluid niet storend, maar voor lange afstanden is het geluid op den duur vermoeiend. Voor het dagelijks gebruik voldoet de motor prima. Volgens de fabrieksopgave sprint de Swift van 0-100 km/h in 12,3 seconden en de topsnelheid ligt op 165 km/h. Het verbruik is acceptabel, op de snelweg verbruikten we 5,1 liter per honderd kilometer en in de stad lust de Swift 5,6 liter op honderd kilometer. Het stuurgedrag bevalt -net als in de vorige generatie- prima en bochten kunnen strak worden genomen. Het zicht naar achter is goed, de laag aflopende daklijn aan de voorzijde zorgt ervoor dat je ruime afstand tot het stoplicht moet nemen om deze te kunnen zien.
Volgens veel autoliefhebbers heeft de Suzuki Swift (als een van de weinige Japanse auto’s) een X-factor. Verschillende mensen zien in de Swift ook kenmerken van de Mini Cooper. Misschien is mede daardoor het verkoopsucces van de vorige generatie te verklaren. Wellicht juist door dit enorme succes (meer dan anderhalf miljoen exemplaren in de afgelopen vijf jaar) zijn de ontwerpers van de nieuwe Swift qua uiterlijk conservatief gebleven. Door de luxe uitrusting en de relatief lage prijs komt de auto goed tot zijn recht. Voor 15.500 euro staat de Suzuki Swift 1.2 Exclusive op de oprit, wat ons betreft is dit zeker het geld waard. Wij rekenen de Swift tot een van de toppers uit het B-segment.