Waar vind je ze tegenwoordig nog? Sportieve B-segmenters uit de oostelijke delen van deze wereld zijn op één hand te tellen. Eerder schreven we over de Toyota Yaris GR-sport, die een sportief uiterlijk combineert met een strak onderstel. Toch ontbrak het motorisch aan vermogen bij dat model. Wij zijn in deze test onderweg in de Suzuki Swift Sport. Een bewezen succesvol concept met een combinatie van een laag gewicht, sportief uiterlijk en prima prestaties. De 140pk sterke benzinemotor staat al jaren garant voor een glimlach op het gezicht van veel liefhebbers. Eigenlijk wisten we eerder die glimlach alleen bij de Ford Fiesta ST op ons gezicht te toveren. De Suzuki Swift doet het ansich ook erg goed op de occasionmarkt, je bent verzekerd van een hoge restwaarde, mocht je je Swift willen inruilen voor een nog potenter exemplaar. Het model staat bekend als vrijwel probleemloos, en dat is natuurlijk erg knap. Gewoon volop genieten dus.
Erg sportief
Onder de motorkap ligt een 1.4 benzinemotor die dus 140pk levert. De prestaties op papier zijn al vlot te noemen, maar in praktijk voelt de 8,1 seconden durende sprint van nul tot honderd nog veel sneller aan. En alsof dat niet genoeg is, dendert de Swift door tot 210 kilometer per uur. Tijdens de testperiode hadden we helaas geen tijd om naar Duitsland te gaan om dit te testen, maar anders hadden we dit zeker gedaan. Het onderstel is erg strak en daardoor voel je oneffenheden goed. In sportieve bochten kan je ongelooflijk hard gaan met deze Swift, voordat de natuurwetten ingrijpen. Het sturen gaat lekker direct en met veel gevoel. Een middagje boenderen verveelt nooit. Het geheel gaat gepaard met veel vuurwerk en de uitlaten doen een fijne roffel laten horen. Oftewel: de Suzuki Swift Sport is een heerlijke stuurmansauto.
Rijke standaarduitrusting
Tegelijkertijd hoef je in het interieur geen spartaans geheel te verwachten. Hier gaat het er gewoon luxe aan toe. Een paar opvallende zaken: adaptieve cruise control is gewoon aanwezig! Gecombineerd met Lane Keep Assist is dit een erg nette uitrusting voor de Suzuki Swift Sport. Standaard zitten al deze zaken in het pakket, alleen de kleur / lak zijn optioneel. Ook standaard is Apple Car Play, Navigatie, climate control, stuurwielbediening en stoelverwarming. Ook keyless entry ontbreekt niet. Kortom, aan luxe kom je weinig tekort. De stoelen zijn bijzonder fraai vormgegeven en zitten bovendien goed. Je ervaart voldoende zijdelingse steun wanneer de bochten wat scherper worden. De handgeschakelde zesbak ligt heerlijk in de hand en schakelt uiterst soepel. Op die manier is versnellen een kwestie van seconden. Qua ruimte-aanbod is het ook achterin goed toeven en 265 liter meet de bagageruimte. Dat is niet heel veel overigens, concurrentie doet het soms wel wat beter.
Conclusie
Het materiaalgebruik zijn vooral harde plastics, daar kan nog wel in verbeterd worden. De klokken zijn gewoon nog analoog, in een tijdperk dat vrijwel elke autofabrikant lijkt over te gaan op digitale instrumentaria. Kort gezegd is de Swift Sport een erg interessante aankoop, zeker voor liefhebbers van het betere gooi- en smijtwerk. De auto zal je steeds weer blijven verrassen en telkens weer een glimlach op je gezicht weten te toveren. En zeg nu zelf, dat is knap in een tijd waarbij zelfs een Golf 45 duizend euro kan kosten. Want over prijzen gesproken, de Suzuki Swift Sport is er – helemaal inclusief alle genoemde opties – voor 24.999 euro. Daar koop je bij Volkswagen een halfvolle Polo voor. Bovendien heb je met een Polo minder rijplezier dan bij een Suzuki Swift Sport. De keuze lijkt dus snel gemaakt. Reken daarbij op een hoge restwaarde en een bezoek aan de lokale Suzuki dealer lijkt onvermijdelijk.