Als rijden écht goedkoop moet zijn, blijven er nog maar weinig mogelijkheden over. Het automerk dat betrouwbaarheid en budget combineert is Suzuki. Ga maar na, waar vind je nog een relatief ruime auto, met een hoge instap en een viercilinder, gecombineerd met hybride techniek voor een prijs onder de twintigduizend euro. Techniek waarmee een uiterst laag verbruik kan worden gerealiseerd. Tijdens de testperiode haalden we zelfs een liter benzine op 25 kilometer. Op die manier rij je voor iets meer dan 50 euro maar liefst 1000 kilometer ver. Die afstand haal je trouwens niet helemaal zonder te tanken, want het tankinhoud van de Ignis is vastgesteld op 32 liter. Daarmee is zeker 600 tot 700 kilometer mogelijk.

Veel opties aanwezig
Toch merk je wel dat het om een wat goedkopere auto gaat. Natuurlijk, het uiterlijk is behoorlijk smaakgevoelig, maar daar gaan we niet over. Het interieur bestaat vooral uit harde plastics. Concurrenten zijn er eigenlijk niet echt, of het moet de Dacia Sandero Stepway zijn. Die is met vergelijkbare materialen uitgerust. De uitrusting is wel van een bijzonder hoog niveau. Zo is er een centraal geplaatst display waar Apple Car Play kan worden opgeroepen. Het infotainment werkt verder prima en dankzij de fysieke knoppen ben je snel wegwijs in de menustructuur. Op het stuurwiel is de bediening van audio- cruise controle en limiter te vinden. Verder is er ook de beschikking over stoelverwarming en climate controle. Veiligheidsopties zijn er in de vorm van een botswaarschuwing en een systeem dat de auto weerhoudt om over de wegbelijning te gaan.

Bijzonder zuinig
De 1.2 benzinemotor werkt zeer goed samen met de hybride 48v accu. Je hebt geen idee wanneer laatstgenoemde bijspringt. Wat dus wel opvalt, is het extreem lage verbruik. Vanaf pakweg 80 kilometer per uur heb je wel door dat het omgevingsgeluid toeneemt. Het stuurgedrag is vrij gevoelloos, maar toch ligt het zwaartepunt laag waardoor je prima een bocht doorgaat. Het is daarbij wel van belang dat je de middenarmsteun meeneemt in de bestelling op de optielijst. Dat geeft een extra steun als je op de voorstoelen plaatsneemt. De handgeschakelde vijfbak is niet zo soepel als we van het merk gewend zijn, maar het is wel prima verder. Het bagageruim is met 260 liter gewoon oké te noemen.  Erg groot voordeel is het lage gewicht van 835 kilo, waardoor je als particuliere koper profiteert van een zeer lage gewichtsklasse, op basis waarvan de motorrijtuigenbelasting wordt berekend.

Eigen karakter
Concurrenten heeft de Ignis zoals gezegd nauwelijks. Het is ook een bijzonder model om te zien, zeker vanwege de hoge vorm. Voor de wat oudere personen zal de hogere instap zeker goed bevallen. Ook is er voor hen voldoende ruimte aanwezig en profiteert met van het lage verbruik. Je valt in elk geval erg op in deze koets. Het design moet wel je smaak zijn. Erg duur is het allemaal niet. Inclusief alle genoemde opties – zoals stoelverwarming, cruise controle, lane departure warning en een limiter – ben je minder dan twintigduizend euro over. Daarvoor koop je eigenlijk alleen nog een nieuwe Dacia Sandero Stepway, of een goed uitgeruste Hyundai i10 N-line. Maar dan heb je het weer over een hele andere auto. Oftewel: voor hen die iets bijzonders willen rijden, is de Suzuki Ignis zeker goed besteed.

Benieuwd naar de Suzuki Ignis Private lease? Check de link.