De Suzuki S-Cross is opgefrist en dat kenmerkt zich uiterlijk in een vernieuwd front en nieuwe, kenmerkende verlichting voor- en achter. Naast deze optische wijzigingen is er nog meer nieuws, want onderhuids gaat het voor het eerst om een volledig hybride aandrijflijn. Om de samenstelling nog unieker te maken: het gaat ook nog eens om een automaat. Die kan ook wel gekenschetst worden door de aanduiding AGS, oftewel een gerobotiseerde handbak. Bij Peugeot heette deze techniek vroeger EGS. De Full Hybrid komt er naast de Mild Hybrid, en heeft een 1.5 liter benzinemotor die gecombineerd met een 33pk sterke elektromotor in totaal 115pk levert. Optioneel is de uitrusting zelfs nog te verrijken met vierwielaandrijving, maar helaas was die versie niet beschikbaar voor een test. Bovendien, die versie zal in ons vlakke en winterarme Nederland ook nauwelijks verkocht worden.

De afwerking staat op een prima, maar niet heel hoogwaardig plan. Veel elementen stammen al van even geleden, de Suzuki Swift die we in oktober 2010 reden, had hetzelfde ontwerp als het gaat om de klimaatregeling die we ook treffen in de nieuwe S-Cross. Tegelijkertijd, never change a winning team, en qua ergonomie is er ook niets op aan te merken. Dat geldt ook niet voor het scherm, daar kom je gemakkelijk, zonder je te hoeven uitrekken. Het systeem werkt snel en vertrouwenwekkend. Verder valt op dat de klokjes nog analoog zijn, met links een teller voor de toeren en rechts een snelheidsmeter. Traditioneel, maar zeker niet verkeerd. In het middenscherm is een digitaal instrumentarium te vinden, en hierop is allerhande informatie te vinden. Ook het verbruik, dat trouwens met 16,5 kilometer per liter benzine vrij zuinig is, maar niet baanbrekend. We hebben het vermoeden dat de AGS-versnellingsbak hier deels debet aan is. De koets weegt immers ‘slechts’ 1265 kilo en we weten van het merk dat het zeer zuinige modellen kan bouwen. Het kofferruim is met 293 liter wel wat krap bemeten, een nieuwe Polo doet al 350 en de nieuwe Skoda Fabia zelfs 380 liter.

Met een druk op de startknop komt de 1.5 liter benzinemotor tot leven. Vanaf 100 kilometer per uur is de motor erg goed hoorbaar, daaronder valt het omgevingsgeruis wel mee. Wel valt op dat wanneer je de cruise hebt ingesteld op pakweg 100 kilometer per uur, en je een aquaduct of ander hoogteverschil op de snelweg tegenkomt, de motor snel terugschakelt en ontzettend gaat loeien, zoals we eerder bij sommige auto’s met een CVT hebben meegemaakt, maar dan nog doordringender. Daar moet je wel aan wennen. Aan de andere kant, dit komt alleen voor op de snelweg. Dus mocht je daar weinig komen, dan is er weinig aan de hand. De versnellingen worden met enige vertraging gekozen, ook daar is een mouw aan te passen door de regie middels de flippers zelf in handen te nemen. Verder is het onderstel mooi comfortabel, ligt de auto veilig en stabiel op de weg en is het stuurgedrag communicatief.

De Suzuki S-Cross in Full Hybrid modus – in combinatie met de AGS-automaat – is een ideale reisgenoot voor het bedaagder type, van wie het allemaal niet zo snel hoeft en waarde hecht aan de hoge betrouwbaarheid van het merk. De prijs van deze versie loopt trouwens aardig op, maar dan moet er ook bij worden verteld dat alle opties aanwezig waren. Dus inclusief stoelverwarming en andere luxe snufjes. Standaard is de Full Hybrid in handbak modus er al voor iets meer dan 30 mille, de geteste versie kost 36 duizend euro. Je weet in elk geval dat je je een ruime, praktische en betrouwbare reisgenoot aan je zijde treft, en dat is al heel wat waard.