U bevindt zich hier: home autotests bmw test-bmw-m550d

Test BMW M550d

Afbeelding 1 - Test BMW M550d
Afbeelding 2 - Test BMW M550d
Afbeelding 3 - Test BMW M550d
Afbeelding 4 - Test BMW M550d
Afbeelding 5 - Test BMW M550d
Afbeelding 6 - Test BMW M550d
Afbeelding 7 - Test BMW M550d
Afbeelding 8 - Test BMW M550d
Afbeelding 9 - Test BMW M550d
Afbeelding 10 - Test BMW M550d
Afbeelding 11 - Test BMW M550d
Afbeelding 12 - Test BMW M550d

Het E-segment is nog steeds populair bij het zakenpubliek. De bekende Duitse merken hebben hier vrijwel monopolie, merken als Lexus of Infiniti weten hier niet of nauwelijks voet aan bodem te krijgen. De welbekende hoge zit wordt wel steeds geliefder, waardoor ook dit segment bedreigd wordt, net als veel andere traditionele carrosserie vormen. Modellen als de Audi A6, Mercedes E-Klasse en BMW 5-serie gaan nog wel als warme broodjes over de toonbank. Wij rijden ditmaal in de meest krachtige diesel, de M550d. Een rasechte sportwagen met een beresterk koppel en vermogen. Een echte krachtpatser. Voorafgaande aan de test zijn we al erg benieuwd naar deze ervaring.

Centraal in de M550d staat een zescilinder dieselmotor met 400pk. Belangrijker in dit geval is echter het koppel van 760Nm. We krijgen de M550d mee in een prachtige zwarte kleur. De velgen zijn zo groot dat het bijna fout wordt. Toch is dit een echte wolf in schaapskleren, want van de voorzijde ziet de BMW er zelfs nog wat ingetogen uit. Het embleem op de achterzijde verraad echter dat je hier te maken hebt met niet zomaar een 5-serie. Er is nogal wat keuze qua motoren in deze BMW. De basismotor voor benzinerijders is de 520i met 184pk. Een stapje hoger vinden we de 530i met 245pk, en jawel een viercilinder. De prestaties zijn er niet minder op, met 6,2 seconden van nul naar honderd is dit een fantastische score. De meest bereikbare zescilinder op benzinevlak is de 540i, die 340pk onder je rechtervoet gunt. Met een sprint naar honderd van 5,1 seconden is dit een fantastisch blok. Het toppunt is de M5, met 600pk en 3,4 seconden. Daarover hopelijk later meer.

Dieselen kan al vanaf de basismotor 518d. Deze spaardiesel verbruikt slechts 4,4 liter op honderd kilometer en doet 8,8 seconden over de sprint naar honderd, terwijl de topsnelheid is vastgesteld op een nog onbekende waarde (op moment van schrijven). De motor heeft 150pk en is in juli 2018 gelanceerd. Een tree hoger vind je de 520d met 190pk, 4,5 liter op honderd kilometer en 7,5 seconden van 0-100. Topsnelheid bedraagt 235 kilometer per uur. Nog een stapje hoger vinden we de 525d. Deze in 6,6 seconden naar honderd sprintende zakendiesel heeft 231pk en is nog steeds een viercilinder. Vanaf dit model zijn alle topsnelheden 250 kilometer per uur. Als we weer een tree hoger gaan, vinden we de 530d. De eerste zescilinder in de reeks. Met 265pk en 5,7 seconden is dit een vlotte machine. Het verbruik is vastgesteld op 5 liter per honderd kilometer (fabrieksopgave). De op één na krachtigste BMW 5-serie diesel is de 540d met 320pk en het duurt 4,7 seconden voordat honderd is bereikt. De M550d die wij rijden sprint in 4,4 seconden van nul naar honderd kilometer per uur.

De BMW M550d rijdt fenomenaal. Werkelijk alles gaat zó geruisloos, zó foutloos, ongelooflijk. Het onderstel doet zijn werk naar behoren en is adaptief in te stellen tussen comfort en sportiviteit. De adaptieve cruise controle staat op een hoog niveau en laat autonoom rijden level 2 tot zestig kilometer per uur toe. De zescilinder is extreem krachtig en schakelt soepel tussen de versnellingen. We kunnen nauwelijks een minpuntje bedenken, tsja. Wellicht de prijs. Want een basisprijs van 110 duizend euro is niet misselijk. De BMW M550d geeft diesel rijden een nieuwe dimensie. En dat is een zeer grote prestatie!


+Pluspunten
Extreem krachtig
Zeer goed onderstel
Absolute allrounder
-Minpunten
Voor een stevige prijs..