De Polestar 2 is een elektrische auto die zich in de premium klasse bevindt en niet bang is om op te vallen. Net als Volvo valt dit merk onder het Chinese Geely. Met zijn scherpe styling, indrukwekkende prestaties en gebruiksvriendelijke interface biedt deze auto veel functionaliteit, maar vraagt ook om een flinke investering. De prijs van 61.000 euro voor het testmodel is zonder twijfel fors, maar dan krijg je wel een auto met bijna alle denkbare opties en een solide indruk. Wel is het bagageruim vrij krap, want met 405 liter doet hij het nauwelijks beter dan een Volkswagen Golf. Terwijl je in deze klasse toch wel wat meer ruimte zou mogen verwachten. Ook achterin krijgen volwassenen niet de handen op elkaar, want je zit zowel qua hoofd- als beenruimte vrij snel bekneld.
Een van de eerste dingen die opvalt als je de Polestar 2 start, is de solide indruk. De vierwielaangedreven elektrische aandrijflijn met een maximum vermogen van 476 pk en een koppel van maar liefst 740 Nm zorgt ervoor dat de 2.007 kilo zware auto in slechts 4,2 seconden van 0 naar 100 km/h sprint. Ondanks het gewicht is de acceleratie snel maar robuust. Tegelijkertijd voel je nauwelijks de massa. De auto biedt een robuuste rijervaring die je zou verwachten van een Volvo familielid, met solide vering en een strakke, gecontroleerde handling. Dit betekent niet dat de Polestar 2 oncomfortabel is – integendeel, het is een zeer comfortabele rit met voldoende demping voor lange ritten en langere afstanden. De directe besturing zorgt voor een dynamisch gevoel achter het stuur, hoewel het ook geen sportwagen is in de traditionele zin.
Een ander belangrijk kenmerk wat opvalt aan de Polestar 2 is de actieradius. Met een netto accucapaciteit van 78,0 kWh kan de auto tot 568 kilometer rijden op een volle lading, volgens de WLTP-cyclus althans. Reken bij winterse omstandigheden op 60 procent van die waarde. De laadtijd is ook indrukwekkend, aangezien de auto in slechts 23 minuten van 20 naar 80 procent kan opladen. Dat zijn hele nette waarden. Het piekvermogen is 205 kW. Echter, ondanks de relatief nieuwe aandrijflijn met moderne techniek heeft de Polestar 2 wel een vrij hoog energieverbruik van gemiddeld genomen tijdens winterse omstandigheden ongeveer 28 kWh per 100 kilometer. Dit is niet per se slecht, maar het betekent dat je wellicht iets vaker moet laden dan bij andere auto’s in dezelfde klasse.
Het interieur van de Polestar 2 voelt premium. De materialen zijn van hoge kwaliteit, met veel gebruik van zacht aanvoelende stoffen, leer en aluminium accenten. Het infotainmentsysteem draait op Google software, wat betekent dat je toegang hebt tot Google Assistant, Google Maps en de Play Store voor apps. Dit is een welkome toevoeging, omdat het systeem naadloos werkt en intuïtief in gebruik is. Ook het accupercentage wordt getoond bij invoer van bestemmingen.
Met een prijskaartje van 61.000 euro voor het testmodel is de Polestar 2 aan de prijzige kant. Dit is met name te wijten aan de vele opties die standaard of als extra worden aangeboden, waaronder premium interieur materialen, stoelen en geavanceerde technologieën zoals pilot assist. Hoewel het een forse investering is, biedt de Polestar 2 veel waar voor zijn geld. De combinatie van indrukwekkende prestaties, een prima actieradius, snelle laadtijden en gebruiksvriendelijke technologie maakt het een uitstekende keuze voor liefhebbers van elektrische auto’s die zowel op zoek zijn naar luxe als prestaties.
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]