Test Citroën C-crosser

Test Citroën C-crosser

2019-02-13T21:35:31+00:007 Feb 2019, 16:32|Categories: Citroën|

De Citroën C-crosser is op hetzelfde platform gebouwd als de Peugeot 4007 en de Mitsubishi Outlander. De Fransman ziet  er robuust uit en staat hoog op zijn poten. Vooral de voorzijde komt door de grote snuit imposant over. Aan het interieur  valt op dat er kwalitatief goede materialen zijn gebruikt en de afwerking is prima in orde. De (verwarmde) voorstoelen  zitten heerlijk en zijn in de auto die wij reden bekleed met  lichtbruin leder. Ook achterin is het goed toeven, de beenruimte voldoet ook  voor grote volwassenen. De derde zitrij is vooral geschikt  voor kinderen tot 12 jaar en indien niet gebruikt volledig te verbergen.

De radiobediening is eenvoudig en de handzame  knoppen zijn snel gevonden. Drie grote knoppen boven het  middenconsole zijn voor de bediening van de luchttoevoer en de automatische airconditioning. De Citroën C-crosser heeft  een hoge zitpositie en dat komt het overzicht op de weg ten  goede. Onder de motorkap ligt een 2.2 liter motor met een  vermogen van 156pk bij 4.000 toeren en het maximale koppel is 380Nm bij 2.000 toeren per minuut. In de praktijk is hier  prima mee te leven. Je hebt niet het gevoel dat de auto  vermogen tekort komt en op de snelweg merk je dat je in een echte reisauto onderweg bent. Enkele cijfers: de nul tot  honderd sprint is in 12,5 seconden geklaard en de topsnelheid ligt op 195 km/u. Bij volle acceleratie klinkt er een heerlijke  rauwe grom vanonder de motorkap, typisch herkenbaar als zijnde een diesel.

Deze Citroën heeft een elektronisch geregelde DCS-  automaat met dubbele koppeling die zeer soepel en bijna  geruisloos overschakelt. Dit maakt de auto comfortabel en qua transmissie een stuk beter dan bijvoorbeeld de Citroën  C4, waar het overschakelen met horten en stoten geschiedt.  Daarnaast zijn stoelverwarming en een achteruitrijdcamera  standaard aanwezig op deze exclusive-uitvoering. Het windgeruis op de snelweg valt mee en het motorgeluid  dringt nauwelijks tot in de cockpit door. Bij een rustige rijstijl  is een verbruik van 1 liter op 14 kilometer te realiseren, in het  woon-werkverkeer moet men meer denken aan 1 op 10,een redelijke score voor deze C-crosser met energielabel F en  daarmee is de Citroën niet erg schoon.

Middels een knop op  het middenconsole is de aandrijving over twee en vier wielen  te regelen. In het terrein moet het echter niet te ruig worden, want dan kom je snel vast te zitten. In het lichte terreinwerk  kan je met de C-crosser prima uit de voeten. Al met al is de Citroën C-crosser een ruime, stoere en handige reisauto, prima geschikt als gezinsauto die wat meer kan. De  terreinprestaties zijn wat minder, maar het comfort staat op  hoog niveau. De ruimte is overvloedig aanwezig en in totaal  kunnen er zeven personen worden vervoerd, vijf volwassenen en twee kinderen tot 12 jaar. De Citroën is prima geschikt  voor langeafstandsritten en de versie die wij reden was  dankzij privacy glass achter, sportieve velgen en  xenonverlichting ook nog een beetje stoer!