Met een nichemodel van de C3 wil Citroën sportieve en modieuze rijders aanspreken. De DS3 is alweer sinds januari 2010 in het land en is verkrijgbaar met drie verschillende benzinemotoren en drie dieselmotoren. De zuinigste dieselvariant geniet van 14% bijtelling en vrijstelling van BPM én Motorrijtuigenbelasting. Wij rijden met de -op dit moment- krachtigste motorvariant, de 1.6 THP met een vermogen van 156pk.

Onze’ DS3 is felrood gekleurd en heeft een zwart dak met een tijgerprint. De kleuren en print maken de Fransman lekker sportief en een tikkeltje agressief. Dit gevoel wordt nog eens extra versterkt door de LED-verlichting die aan de voorzijde van de auto in de grille is verwerkt. Citroën biedt de mogelijkheid om een individuele combinatie van kleuren op de auto toe te passen. De subtiele A-stijlen geven het design wat extra ‘feeling’.Als je de deur opent, valt gelijk op dat er zeer veel zwarte elementen zijn. De hemel is zwart, het dashboard en ook de met leer beklede stoelen zijn zwart. Gelukkig is het niet allemaal somber zwart, want bijvoorbeeld het dashboard glimt je tegemoet. Het navigatiesysteem is mooi in het geheel verwerkt. De bediening voor de temperatuursregeling zit op goede hoogte, maar naar ons idee is zit de radio net iets te laag. De stoelen zijn in hoogte en lengte te verstellen en bieden voldoende zijdelingse steun, en dat komt erg van pas bij sportief rijgedrag. Daarnaast zijn de stoelen verwarmbaar, ideaal voor deze koude winterdagen.

Zoals gezegd rijden wij in de voorlopig meest krachtige motorvariant. Er is nog een krachtiger versie op komst, die luistert naar de naam Citroën DS3 Racing. Deze 1.6 THP levert maar liefst 207 pk door een grotere turbo. Hiermee wil Citroën concurreren met andere toppers uit het B-segment zoals de Mini Cooper S en het Franse broertje, de Renault Clio RS. Vooralsnog is de 1.6 THP met 156 pk echter de snelste variant en deze motor maakt de DS3 erg rap. Voor een sprintje van nul naar honderd zijn 8,1 seconden nodig, terwijl de topsnelheid op een zeer acceptabele 214 km/u ligt. De motor pakt vooral goed op vanaf 3.000 toeren en vanaf dat moment gaat hij er snel vandoor. Hoewel het stuur enige koudegevoelige onderdelen heeft, is het stuur verder helemaal in orde. Het stuur- en bochtengedrag van de DS3 past al helemaal bij het uiterlijk: erg sportief.

Liefhebbers van nog meer geweld moeten nog even geduld hebben, maar met deze motorvariant is de DS3 wat ons betreft al erg spectaculair. De auto oogt sportief en is standaard al zeer luxe uitgerust met onder andere automatische airco, cruise control en elektrische ramen en spiegels. Voor lange afstanden is de Citroën ook geschikt. De demping van het onderstel is redelijk hard maar niet storend. Op hogere snelheden merk je hier nauwelijks iets van. Oneffenheden in de weg worden niet meteen doorgegeven aan de inzittenden en de DS3 ligt strak op de weg. Voor iets meer dan 23 mille staat de DS3 1.6 THP op de stoep. Met het sportieve uiterlijk en karakter van de auto moet dat zeker veel kopers over de streep trekken.