De nieuwe Citroën C4 Picasso is er in twee verschillende varianten, namelijk als vijf- en zevenzitter. In 2006 lanceerde het Franse merk de eerste generatie C4 Picasso, een MPV met een exceptioneel interieur. Die eigenzinnigheid komt ook terug in de tweede generatie. Wij rijden de Grand C4 Picasso, een ruimte zevenzitter met een mooi uiterlijk. Het dashboard is behoorlijk minimalistisch. Er zijn twee schermen. Het grootste scherm voorziet in de informatie van snelheid, boordcomputer, tankinhoud, audio en luchtregeling. Alleen de boordcomputer en audio zijn actief te raadplegen op dit scherm. Voor navigatie, geluidsinstellingen en ventilatie dient het tweede, kleinere scherm. Er zijn nog maar een paar tastbare knoppen aanwezig, de rest gaat via het touchscreen.

Het uiterlijk is flink onder handen genomen. De voorpartij is best futuristisch getekend, maar is daardoor wel een blikvanger. De achterzijde oogt wat anoniemer. Het geheel ziet er nog behoorlijk pompeus uit, maar gelukkig vind je die ruimte ook terug in het interieur. De voorste twee stoelen zitten heerlijk en bieden voldoende comfort voor lange ritten. Op de tweede zitrij is het ook goed toeven, hoewel de stoelen best smal zijn. Zoals vrijwel elke zevenzitter is de derde zitrij vooral bedoeld voor kinderen en jong volwassenen. Deze zitplaatsen zijn derhalve alleen voor mensen met een klein postuur bruikbaar.

De versie waar wij een weekje mee hebben gestuurd is de BlueHDI met 150pk, een dieselmotor die aan de EURO-6 normen voldoet. Dankzij de lage uitstoot hoeft er voor alle diesels in 2014 maar twintig procent te worden bijgeteld. Het tweeliter blok loopt als een zonnetje en heeft voldoende vermogen voor dagelijks gebruik. Ook voor het cruisen tijdens een wintersport in Duitsland kom je maar weinig tekort. Doordat de motor al bij lage toeren voldoende pit heeft, kan het schakeladvies zonder probleem worden opgevolgd. De handgeschakelde zesbak is een klein beetje hakerig, maar hieraan raak je snel gewend waardoor het niet meer vervelend is.  Hoewel de fabriek op papier een verbruik van een liter per 23 kilometer, maar in de praktijk drinkt de Fransman een liter diesel voor elke 17 kilometer die er gereden wordt.

De acceleratie van nul naar honderd duurt net wat minder dan 10 seconden en uiteindelijk zou de Citroën Grand C4 Picasso 210 kilometer per uur moeten kunnen rijden. Op de bestuurdersstoel is het overzicht op de weg bijzonder goed, mede dankzij een hogere zit. De voorruit loopt bovendien door tot boven je hoofd, waardoor er enorm veel licht in de cockpit straalt. Ideaal tijdens onze grijze en sombere wintermaanden, want er komt toch nog wat licht binnen. Het stuurwiel kennen we deels uit de C5. Het binnenste gedeelte van het stuur heeft niet langer een vaste positie en ook de knoppen zijn lichtelijk gewijzigd. Het stuurgedrag gaat al wat directer dan bij het vorige model, en ook het bochtenwerk gaat wat beter. Verwacht geen scheurijzer, maar in vergelijking met de eerste generatie gaat de C4 Picasso een stuk minder snel op één wang door de bocht, mede dankzij de gewichtsbesparing van enkele honderden kilo’s.

Het onderstel is daarentegen nog steeds verrassend comfortabel en behoorlijk vergevingsgezind. Oneffenheden in de weg voel je nauwelijks en drempels worden niet hard doorgegeven aan de passagiers. Omdat we tijdens de storm van 28 oktober 2013 in de vorige variant van de C4 Grand Picasso reden en gedurende de laatste herfststorm in deze Grand C4 Picasso, hebben we goed vergelijkingsmateriaal. We hebben geconstateerd dat de nieuwe Grand C4 Picasso een stuk stabieler is bij een stevige zijwind. Naast de tal van veiligheidsopties maakt dit de auto tot een bijzonder aangename optie, mede dankzij de lage prijs van 35 mille. In die uitvoering is de Citroën Grand C4 Picasso uiterst compleet.