Een gemiddelde B-segmenter is te koop vanaf 15.000 euro. Daarmee heb je een compact auto’tje met ruimte voor twee volwassenen en twee kinderen. Wanneer er echter behoefte is aan meer ruimte kan gedacht worden aan een Renault Scenic of de nieuwe Kia Carens. Prijzen voor de Kia beginnen bij zo’n 24.000 euro en voor de Scenic moet minimaal 25 mille worden uitgegeven. Van een totaal andere orde zijn de prijzen voor de Dacia Lodgy, een optionele zevenzitter. De prijslijst begint bij 15.990 euro en een flink aangeklede Lodgy kost tot maximaal 20 mille. Daarvoor krijg je dan airco, cruise controle en snelheidsbegrenzer, navigatiesysteem met radio, bluetooth en USB, parkeersensoren, elektrische ramen en spiegels en een zee van ruimte.

Het interieur kenmerkt zich door eenvoudige en goedkope materialen en de afwerking is niet zo best. Toch vormt dit geen hinderlijke factor voor het oog, omdat het dashboard wel netjes oogt. Het harde plastic wordt verfraaid door de pianolak en de verchroomde randen van de tellers en dat zorgt voor een luxe sausje. Het navigatiesysteem laat zich kinderlijk eenvoudig bedienen en is mooi overzichtelijk. Het is ook mogelijk een USB-stick in te pluggen en daarmee is deze Dacia weer helemaal bij de tijd. De bestuurder en passagier voor zitten goed, op de wat langere ritten zitten de stoelen net iets te hard, maar die kritiek kan ook van persoonlijke voorkeur afhankelijk zijn. De stoelen zijn helaas alleen in lengte verstelbaar. De hoofdruimte voor een persoon van 1 meter 90 is dusdanig groot, dat een functie om de stoel in hoogte te verstellen fijn zou zijn. Mede dankzij het hoge stuur zou hierdoor een hoge zit worden gecreerd.

Achterpassagiers hebben ook voldoende hoofd- en beenruimte. Drie volwassenen van niet al te fors formaat kunnen op de tweede zitrij zitten. De Dacia Lodgy die wij hebben gereden was niet voorzien van twee achterstoelen, maar optioneel is de Lodgy wel degelijk een zevenzitter. Bestel je ‘m echter als vijfzitter dan profiteer je van een gigantische kofferruimte. Met een simpele handbeweging kan bovendien de tweede zitrij worden weggeklapt, waardoor er tot vreugde van menig huismoeder een nog grotere ruimte beschikbaar komt. De achterklep is in open stand net iets te laag, waardoor er moet worden gebukt om spullen in de kofferruimte te leggen. Verder zijn er binnenin allerlei handige opbergvakken waardoor er kan worden verstouwd.

In andere Europese landen is de Dacia Lodgy nog in de oude 1.6 benzinemotor te verkrijgen. Door allerlei milleuregels in eigen land is deze motor hier echter niet te verkrijgen. Een TCe 115 benzinemotor van Renault doet dienst in de Roemeen. Geen verkeerde keuze, want de motor heeft een soepel karakter en pakt vanaf 1.600 toeren al lekker op. Pas bij 3.000 toeren komt ‘ie er stevig in, maar voor inhaalacties is het sowieso verstandig om in hoge toeren te rijden. De versnellingspook komt zoals eerder gezegd weg bij Renault en functioneert prima. Wel voelt de pook wat onstabiel aan en is het richten net iets moeilijker dan we gewend zijn, waardoor we heel af en toe in de verkeerde versnelling terecht komen. Maar dat is een kwestie van gewenning.

De cijfers van de Lodgy zijn prima voor Nederlandse begrippen. Dankzij de moderne motor wordt het verbruik gedrukt en komt op ongeveer zeven liter per honderd kilometer, redelijk netjes voor een auto van deze prijs en dit formaat. Het stuurgedrag is niet communicatief, het is lastig in te schatten hoe ver er moet worden ingestuurd. Ook dit is echter alleen een probleem voor liefhebbers van een stevig potje sturen, en daarvoor moeten ze niet in een Lodgy rijden. De doelgroep wenst dat ook niet. Een koper van de Dacia Lodgy beoordeelt de auto niet op zijn afkomst, maar op zijn functionaliteit. Met een enorme bagageruimte, een prima comfortabel weggedrag en een moderne motor is de Lodgy een absolute knaller in dit segment. Ga je bij de concurrentie shoppen dan kom je al snel een euro of vijf tot tienduizend duurder uit. En daarmee heeft Dacia echt een troef in handen, want de Lodgy laat in principe niet veel steken liggen. Het blijft jammer van de magere score op de botsproef, maar gezegd moet worden dat de beoordeling hiervan de laatste jaren wel steeds strenger is geworden.