Test DS7 Crossback Puretech 180

Test DS7 Crossback Puretech 180

2019-11-29T16:02:07+00:0028 Nov 2019, 22:58|Categories: DS|

Bonjour! “Quels sont vos projets pour le pays, monsieur Macron?”, klinkt het dagelijks vanaf de rechter voorstoel in het Franse hoofdstad Parijs. Emmanuel Macron reist gedurende zijn presidentschap in Frankrijk dagelijks in een DS7. In het kader van de stimulans van de Franse auto economie is het een traditie dat presidenten zich voortbewegen in een voiture van Franse komaf. Macron heeft dus gekozen voor een DS7. En dat is niet zonder reden. De DS7 ziet er immers niet alleen prachtig uit, er is ook nog eens behoorlijk wat binnenruimte. Het merk heeft alleen nog wat onbekendheid waar het verandering in probeert aan te brengen. En ziedaar de geboorte van deze prachtige DS7.

We gebruiken vaak het woord ‘prachtig’ en dat is natuurlijk subjectief. Toch hebben we in de testperiode vaak een compliment over de auto gekregen. Daar waar Duitse auto’s nog wel eens als protserig worden beschouwd, vinden voorbijgangers dit testmodel vooral sierlijk, zonder pompeus te worden. Genoeg over het uiterlijk van de auto, het gaat immers ook om de binnenkant. Daar kunnen we kort en krachtig over zijn, het interieur is bijzonder fraai. Dat geldt zeker voor deze variant, die een mooie donkere tint op het dashboard heeft. Overal vinden we leer in het interieur en ook de afwerking is van een hoog niveau. Wel moeten we wennen aan de ergonomie, niet alles werkt even gemakkelijk vinden we. Het testmodel is uitgerust met tal van luxe opties zoals stoelverwarming, maar ook opties als elektrische achterbank verstelling, een optie die we nog maar nauwelijks zijn tegengekomen in het verleden. Enkel modellen als de BMW 7-serie kennen normaliter deze functionaliteit.

We rijden de DS7 in de op één na krachtigste motor, en dat is de 180pk sterke benzinemotor. Deze motor levert 300Nm koppel en dat is ruim voldoende in ons land. Sprinten naar honderd kilometer per uur doet de DS7 in 8,9 seconden en de uiteindelijke topsnelheid ligt op 220 kilometer per uur. Wat ons betreft is deze motor het meest aan te raden van de mogelijke keuzes die er zijn. De motor is krachtig, maar ook nog redelijk zuinig. 1 op 12 is wat een verbruikstest uitwijst. De bagageruimte van 555 liter is ruim bemeten en ongeveer in lijn met concurrentie. Wat vooral tijdens het rijden opvalt is de bijzonder goede vering en demping. Dat verdient zeker een duim.

Concluderend kan worden gesteld dat DS een behoorlijk goed rijdende crossback op de markt heeft gezet. Toch is het in deze markt overvol. Was een autofabrikant als deze 10 jaar geleden met een dergelijk model gekomen, dan had hij nog het rijk alleen gehad. Nu is dat niet het geval. Toch maakt de DS7 zeker een kans om succesvol te worden en zijn er momenteel al successen die bereikt zijn. Niet alleen vanwege zijn onderscheidende karakter, hoge zit en prachtige afwerking, maar ook dankzij het fijne rijgedrag en comfortabele karakter. Veel concurrentie ontberen dat laatste, waardoor DS een belangrijke troef in handen heeft. Zeker in de samenwerking met de andere drie PSA merken kan het merk profiteren van de nieuwste technieken en staan ze op die manier altijd vooraan in de rij.

Plus punten

  • Flamboyant uiterlijk
  • Onderscheidend
  • Presidentieel (Macron rijdt erin)

Min punten

  • Prijs vrij fors (65 duizend euro, met alle opties)
  • DS is nog relatief onbekend
  • Ergonomie laat soms wat te wensen over