Dat het Franse premiummerk DS hard aan de weg timmert moge duidelijk zijn. Met de DS 7 Crossback werd de eerste grote slag geslagen. Daarna kwam de DS 3 Crossback, een luxe B-segment SUV die zich mengde in de overvolle maar ook mateloos populaire SUV-klasse. Op basis van die DS 3 Crossback leveren de Fransen nu ook hun eerste elektrische auto; de DS 3 Crossback E-Tense. DS is een van de eersten die premium- en elektrisch rijden combineren in dit in Nederland geliefde segment. De voorboden zijn in ieder geval goed. Heeft de DS 3 Crossback E-Tense het in zich om uit te groeien tot een succesnummer? Je leest er alles over in deze test.

Aandrijflijn van PSA

Eerder reed Autoverhaal.nl al in de DS 3 Crossback met conventionele verbrandingsmotor, alles over die auto lees je hier. In wezen verschillen deze twee niet heel veel van elkaar. Door de aanwezigheid van een accupakket is de kofferruimte wat kleiner en er is iets minder ruimte op de achterbank. Het grootste verschil is natuurlijk de aandrijflijn. Voor de DS 3 E-Tense kiest DS voor de veelgebruikte 100 kW sterke elektromotor in combinatie met een accupakket van 50 kWh. Diezelfde aandrijflijn wordt door PSA gebruikt in de Peugeot e-208 en Peugeot e-2008. Ook Opel maakt met de Corsa-e en de Mokka-e gebruik van deze combinatie. Bovendien staan al deze auto’s op hetzelfde platform. De DS 3 Crossback E-Tense deelt dus een hoop van zijn onderdelen met zijn broertjes en zusjes uit de PSA groep.

Wat een luxe, wat een prijskaartje

Ondanks al dat uitwisselen van onderdelen en aandrijflijnen binnen de PSA groep is de DS 3 voldoende onderscheidend. De Fransen positioneren DS als luxemerk en dat is ook in deze auto goed te merken. Vooral in het interieur is het hoge niveau van materialen en afwerking goed merkbaar. Het is net alsof je in een juwelenkistje rijdt, het ziet er werkelijk prachtig uit. Maar al die luxe en mooie materialen hebben helaas wel een keerzijde. Ten eerste komt het niet ten goede aan het gebruiksgemak. Niet ieder knopje zit op de plek waar je het verwacht en het is dus meer dan eens even zoeken. Daarnaast hangt er ook een premium prijskaartje aan de DS 3 E-Tense. De elektrische DS is verkrijgbaar vanaf €43.200,-. Concurrenten als de Peugeot e-2008 en Opel Mokka-e, die dus onderhuids veel met de DS delen zijn duizenden euro’s goedkoper.

Actieradius

Waar het allemaal om draait bij elektrische auto’s is natuurlijk de actieradius. En daar valt de DS 3 E-Tense wel een beetje door de mand. De opgegeven actieradius (WLTP) bedraagt 320 kilometer. Echter komen we er tijdens de test achter dat de DS met moeite 200 kilometer ver komt. Een fikse tegenvaller dus. Iets waar de DS 3 Crossback E-Tense positief in opvalt is het rijgedrag. De combinatie van geruisloos rijden en het Franse comfort stelt ons zeer tevreden. Bovendien is even stevig doorrijden ook gewoon mogelijk, al gaat dat wel ten koste van de actieradius. Om de accu te sparen is de auto begrensd op 150 km/u. Maar even versnellen om in te halen of een stoplichtsprintje aan te gaan gaat de DS zeer goed af.

Succesnummer?

Dit Franse juweeltje moet het dus vooral hebben van zijn rijcomfort en luxe afwerking en uitrusting. Al is die uitrusting ook weer optioneel, want de zeer goed uitgeruste testauto waarin wij rijden kost zomaar €48.000,-. Die hoge prijs in combinatie met de geringe actieradius zorgen ervoor dat wij niet durven uit te spreken dat dit een succesnummer wordt. De DS 3 Crossback E-Tense lijkt de ideale elektrische auto voor mensen die van luxe en comfort houden. Maar dan moet je wel kunnen leven die actieradius en prijs.

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.