De DS 4 is een elegante verschijning op de weg, met zijn gestroomlijnde carrosserie en opvallende grille. Maar laat je niet misleiden door zijn chique uitstraling, want onder de motorkap schuilt een krachtige motor die moeiteloos snelheid kan maken. Bij het optrekken voel je een soepele en responsieve acceleratie, waardoor je binnen no-time op de snelweg met bijbehorende snelheid bent en je gemakkelijk mee kunt bewegen met het verkeer. Ondanks de hoge snelheid blijft de DS 4 zeer comfortabel en stabiel op de weg. De vering is soepel genoeg om oneffenheden in het wegdek op te vangen, terwijl de auto toch stevig genoeg aanvoelt om bochten scherp te kunnen nemen. Het interieur is ook behoorlijk comfortabel, met zachte bekleding en ergonomische stoelen die je lichaam goed ondersteunen tijdens langere ritten.
Maar wat deze DS 4 echt opvalt, is de ruimte en laadmogelijkheden die hij biedt. De kofferbak is met bijna 400 liter verrassend groot en biedt genoeg ruimte voor al je bagage en andere benodigdheden. Bovendien zijn er handige laadfuncties beschikbaar, zoals de mogelijkheid om de achterbank neer te klappen voor extra ruimte, en het gebruik van een slimme laadkabel die je makkelijk opbergt. De DS 4 is zoals al eerder aangegeven een indrukwekkende auto die zich onderscheidt van de massa door zijn stijlvolle design en uitstekende prestaties. Zodra je achter het stuur zit, voel je meteen dat dit geen doorsnee auto is. Het interieur is best luxueus en de materialen zijn van topkwaliteit. Hoewel de afwerking nog net wat beter zou kunnen, is de indruk gewoon goed.
Het eerste wat opmerkzaam maakt bij het rijden met de DS 4 is het comfort. De auto is voorzien van geavanceerde vering, waardoor het rijden op elk oppervlak best comfortabel is. Zelfs op ruwe wegen voelt de DS 4 soepel en stabiel aan. Het rijden met de DS 4 is een erg ontspannen ervaring. De koets is ook behoorljk wendbaar en reageert snel op stuurbewegingen. De auto voelt licht aan en heeft een goede balans tussen sportief en comfortabel rijden. Het sturen gaat precies en voelt natuurlijk aan, waardoor het gemakkelijk is om de auto in bochten te manoeuvreren.
De motor van de DS 4 is eveneens indrukwekkend. We spreken hier wel over het topmodel. De 1,6-liter turbobenzinemotor is vrij krachtig en levert een vermogen van 225 pk. Hierdoor accelereert de auto vrij vlot (7,7 seconden is niet heel snel en de topsnelheid van 233 kilometer per uur zou een betere score indiceren). De motor is stil en trillingvrij, waardoor het rijden met de DS 4 nog comfortabeler wordt. Een ander pluspunt van de DS 4 is de automatische transmissie. Deze schakelt soepel en snel, waardoor het rijden met de auto vrij ontspannen is. De transmissie is ook slim genoeg om te anticiperen op het verkeer en schakelt op de juiste momenten, waardoor de auto altijd op zijn best presteert. Een hele prestatie en verbetering met voorgaande automatische transmissies bij het concern.
De DS 4 is ook uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen die de veiligheid en het comfort van de auto verbeteren. Zo heeft de auto bijvoorbeeld een adaptieve cruisecontrol, een dodehoekwaarschuwing en een achteruitrijcamera. Deze systemen maken het rijden met de DS 4 veiliger en gemakkelijker. Het infotainmentsysteem van de DS 4 is indrukwekkend. Het touchscreen is responsief en de interface is intuïtief. Het systeem is ook uitgerust met Apple CarPlay en Android Auto, waardoor je je smartphone gemakkelijk kunt integreren met de auto. Het geluidssysteem is van topkwaliteit en zorgt voor een uitstekende geluidskwaliteit.
Tot slot is de DS 4 ook een vrij praktische auto. De auto is zuinig in gebruik, waardoor je niet vaak hoeft te tanken. Reken op zo’n 1 op 16 in de praktijk, terwijl de elektrische actieradius zeker 40 kilometer bedraagt.
Al met al is de DS 4 een best indrukwekkende auto die opvalt door zijn stijlvolle design, uitstekende prestaties en een prettig rijgedrag. Hier staat wel een fors prijskaartje tegenover. Het testmodel kost 58 mille, reken bij een standaardversie op zo’n 10 duizend euro minder.