Elk gezelschap bestaat uit een diversiteit aan mensen. De één luidruchtig, de volgende kleurrijk, de derde is verlegen en de vierde is onopvallend en bescheiden. Zo ook in autoland. De Honda Accord is er één van de laatste categorie. Het is een onopvallende sedan in het D-segment. Wellicht ook enigszins onbekend geraakt bij het grote publiek. In de jaren negentig werden er nog duizenden Accords verkocht in Nederland. In 2012 staat de teller pas rond de 100 exemplaren. Autoverhaal test voor u de Honda Accord Sedan. Het is tevens de eerste keer dat Autoverhaal voor u in een Honda stapt.
Begin 2012 heeft Honda de Accord enigszins vernieuwd. Voor ons reden om deze Honda eens onder loep te nemen. De lagere verkoopaantallen van de Accord zijn om verschillende redenen te verklaren. Ten eerste neemt de verkoop van auto’s in het D-segment af. Ten tweede komen steeds meer merken met goede D-segmenters, denk bijvoorbeeld aan de Kia Optima en de Hyundai i40 die we eerder dit jaar testen.  Een derde reden is dat Honda geen Accord aanbied met lagere bijtelling, waardoor deze auto financieel minder aantrekkelijk is voor menig leaserijder.
Toch is deze auto het waard om vaker in het straatbeeld gezien te worden. De auto heeft een rustig en comfortabel karakter, heerlijk om grote afstanden mee af te leggen. Onze Accord is uitgerust met een 2.0 i-VTEC motorisering. Een lekker soepel lopende viercilinder met 156 pk die bovendien behoorlijk stil is. Nadeel is dat de maximale koppel pas boven de 4000 toeren vrijkomt. Hierdoor moet je de Honda behoorlijk in de toeren laten kruipen voor een vlotte inhaalactie. In 9,5 seconden gaat de Accord van 0-100km/u. De topsnelheid ligt op de 215 km/u. Ook de 6-versnellingbak werkt prima. De wegligging van de auto is comfortabel, met name op de snelweg. Bij hogere snelheden blijft de Honda heerlijk stabiel. De besturing van de Accord is redelijk communicatief. Voor de sportieve bestuurder kan iets meer stuurgevoel bij het insturen van een bocht wenselijk zijn. Ook heeft de Honda Accord redelijk snel last van onderstuur. Het verbruik van de Accord is goed te doen. Wij komen uit op een gecombineerd verbruik van 7,9 liter op de 100 kilometer. Net als de fabrieksopgave aangeeft merken we dat de Accord buiten de bebouwde kom een stuk zuiniger is dan in het stadsverkeer.
Het interieur van de Honda biedt voldoende ruimte. Zowel de kofferbak als de hoofd- en beenruimte achterin is prima in orde. Ook voorin is het goed vertoeven. De stoelen zijn comfortabel en in diverse standen te verzetten. Prettig is ook dat de stoel ter hoogte van de onderrug aangepast kan worden. Ook het stuur is in alle mogelijk standen te verstellen. Ook zitcomfort is dus prima geregeld voor de langere afstanden. Een absoluut pluspunt is het goed geïsoleerde interieur. Tijdens het rijden is het buitengewoon stil in de auto. Hierin is de Honda Accord beter dan vrijwel elke andere auto in het D-segment. Iets minder goed zijn we te spreken over de ergonomie van het dashboard. Het dashboard komt erg druk op ons over. Vele knoppen in diverse maten en diktes geven een wat rommelig beeld. Vooral de centrale bedieningsknop in het midden van het dashboard is wel erg groot en dik. De afwerking van het interieur is overigens wel prima. Ook de chroomkleurige accenten geven het dashboard een sportief karakter. De Honda Accord is uitgerust met de alle opties die een auto in het D-segment doorgaans bezit, zoals stoelverwarming, navigatie, bluetooth, cruis control en spiegelverwarming. Zodra we het infotainment systeem gaan gebruiken raken we helaas teleurgesteld. Het scherm is lekker groot, maar erg onscherp. Onze grootste teleurstelling zit echter in de programmering. Deze is totaal niet intuïtief. Naar veel simpele functies zoals het ‘stoppen’ van de navigatieroute moet je lang zoeken. Ook de kaarten die het navigatiesysteem gebruikt zijn recent maar onduidelijk in kleur en scherpte.
De Honda Accord is een auto die uitermate geschikt voor de langere afstanden. Een auto die heerlijk stil en comfortabel rijd met een prettige en soepele motor. Helaas zit de concurrentie ook niet stil. Vrijwel elke concurrent in het D-segment biedt een even goede zo niet betere auto aan met een vergelijkbaar prijskaartje. Met name het infotainmentsysteem is bij de concurrentie beter. Niettemin verdiend deze auto het om vaker in ons straatbeeld te worden gezien. Ook kunt u wachten op een nieuwe Honda Accord. De eerste beelden van een nieuwe Accord zijn op internet zichtbaar. Wellicht staat er over een jaar een compleet nieuwe Honda Accord bij de dealer.
Test: Honda Accord Sedan 2.0 i-VTEC
Prijs: € 36.699
Cilinders: 4, in lijn
Cilinderinhoud: 1.997 cc
Max. vermogen: 115 kW  (156pk)
Max. koppel: 192 Nm bij 4100-5000 tpm
Acceleratie 0-100 km/u: 9,5 sec
Topsnelheid: 215 km/u
Verbruik: 7,0 liter op 100 km
Testverbruik: 7,9 liter op 100 km
Testredacteur: Machiel Natzijl
Fotografie: Paul van Leeuwen