Honda heeft de CR-V een opfrisbeurt gegeven. Het ruimtewonder heeft voortaan een scherper getekend front en ook de achterzijde is hagelnieuw. Bovendien is het interieur onder handen genomen waardoor de afwerking op een hoger plan is komen te staan. Voor deze test reden we in een CR-V met Belgisch kenteken. Bij onze zuiderburen is de auto nog een stuk populairder. En eigenlijk is dat onterecht. In Nederland worden auto’s onevenredig zwaar belast wanneer de CO-2 uitstoot boven een bepaalde waarde uitkomt. Hoog tijd voor het Nederlandse kabinet om hier verandering in aan te brengen. Terug naar de CR-V. We hebben te maken met de tweeliter hybride, die 215pk levert en toch maar 1 op 18,2 zou moeten verbruiken. Een wonderkind?

Compleet uitgerust
Van de buitenkant ziet de SUV er robuust uit. We beschikken over vierwielaandrijving, dus de Honda kan ook offroad. De Honda CR-V heeft veel luxe aan boord. Knap om te zien hoe een merk als Honda zoveel technieken heeft weten te ontwikkelen. We kennen natuurlijk uit andere modellen ook zaken als adaptieve cruise control, lane keep assist en stuurwielverwarming, maar toch verdient het een pluim. Dat geldt ook zeker voor de overige zaken die deel uitmaken van de riante uitrusting, die verder bestaat uit stoelgeheugen, achterbankverwarming, twee (!) oplaadpunten voor de achterbank passagiers, voorruitverwarming, een elektrische achterklep, een head-up display en ga zo maar door. We hebben hier dan natuurlijk wel te maken met de meest luxe variant die er verkrijgbaar is, de Executive.

Comfortabel
Wat gelijk opvalt bij het wegrijden is dat de auto behoorlijke afmetingen kent. Dat is wat lastiger in krappe straatjes, maar gelukkig helpen de parkeersensoren voor- en achter. Bovendien heb je dankzij een achteruitrijcamera altijd zicht op wat er zich achter je afspeelt. De 2.0 liter benzinemotor heeft 215pk en weegt wel een flinke 1672 kilo. Gelukkig hindert de Honda dat niet in de sprint van nul tot honderd, want die is met 9,2 seconden heel redelijk te noemen. De topsnelheid ligt op 180 kilometer per uur. De Honda voelt groot en robuust aan, en zo rijdt hij ook. Het onderstel is erg comfortabel, maar niet week. Het sturen gaat prima, met niet al te veel gevoel. Eigenlijk precies zoals je het verwacht.

Conclusie
Met de komst van het vernieuwde model heb je een erg praktische en comfortabele SUV. Dankzij de hybride techniek scoort hij een A-label, het verbruik is met 1 op 15 dan ook heel behoorlijk te noemen. De automaat schakelt prima, en dankzij het vermogen van 215pk heb je nauwelijks last van het geloei van de CVT. Het valt dan ook op hoe goed er werk is gemaakt van de isolatie. Je kunt gemakkelijk zitten met drie volwassenen op de achterbank, dus met z’n vijven op pad is geen probleem. Met 497 liter bagageruimte kan hij flink wat verstouwen. De prijs ligt in deze variant op 51 duizend euro, maar dan heb je ook de meest luxe hybride die er mogelijk is. Hybride rijden met de kan in dit model al vanaf 39 mille en de conventionele 1.5 motor is er vanaf zon 38 duizend euro. Wat dat betreft is de prijs kwaliteitsverhouding behoorlijk concurrerend.