Honda heeft een heleboel nieuws te vertellen. Diverse modellen zijn geüpdatet of helemaal vernieuwd. We beginnen dit seizoen met klein nieuws wat betreft de optische wijzigingen, maar groot nieuws als het gaat om de onderhuidse techniek. De Honda CR-V is relatief vlug vernieuwd om zo nog beter aan te sluiten bij de wensen van het veeleisende Europese koperspubliek. Het vorige model heeft drie jaar meegedraaid, nu is het tijd voor de vernieuwde versie. De wijzigingen zijn goed zichtbaar. De grille is nog imposanter en smoelt beter. Ook de koplampen zijn onder handen genomen. Voorlopig is de CR-V weer even bij de tijd.

Zoals we al schreven, de grootste wijzigingen zitten ‘m in de techniek. De grote 2.2 dieselmotor heeft plaatsgemaakt voor een 1.6 met twinturbo en 120 of 160pk. Wij reden in laatstgenoemde, die alleen leverbaar is in combinatie met vierwielaandrijving. Voor Nederlandse begrippen natuurlijk geen must, maar het is wel extra veilig. Van tractieverlies is geen sprake, de Japanner houdt altijd voldoende grip. Bij een koude start is de loop van de motor even goed hoorbaar, maar eenmaal op temperatuur verdwijnt dit redelijk naar de achtergrond. Zeker boven de 80 kilometer per uur is de motor nog nauwelijks hoorbaar, het omgevingsgeluid is zeer beperkt. Daardoor heb je het nauwelijks door dat je op de snelweg zo boven de 130 kilometer per uur zit. De handgeschakelde zesbak laat zich uiterst soepel bedienen en is de beste handbak van dit moment. De korte verzetten zorgen voor een trefzekere loop en weinig gedoe. Houd je helemaal niet van schakelen, dan is er een gloednieuwe negen(!)trapsautomaat.

Doordat we de auto over een langere periode hebben getest zijn er drie verschillende trajecten afgelegd om het verbruik te meten. Over een gevarieerd traject door de stad en binnenwegen van 200 kilometer hebben we 6,8 liter per honderd kilometer geklokt. Bij een testtraject die voor een deel over de snelweg liep, maar ook door grote steden hebben we over meer dan vijfhonderd kilometer slechts 6,1 liter geklokt. Dat zijn erg nette waarden voor een auto van dit formaat, gewicht en omvang. Bovendien helpt vierwielaandrijving vaak niet mee in het verbruik. Ben je een gebruiker die veel over de snelweg rijdt, vrolijk je dan op met de gedachte dat het ons is gelukt het verbruik te minimaliseren tot 5,4 liter over honderd kilometer. Het traject bestond vooral uit snelweg. Het onderstel is heerlijk comfortabel geveerd, zonder week of zweverig te worden. Dankzij de vierwielaandrijving houd je altijd veel grip in bochten. Natuurlijk helt de koets wel wat over, maar dat is minimaal. De Honda CR-V is in combinatie met de 160pk dieselmotor best snel. In negenenhalve seconde wordt de honderd aangetikt en uiteindelijk moet iets meer dan 200 kilometer per uur mogelijk zijn.

Praktisch gebruikersgemak is er in overvloed. Drie volwassenen kunnen met gemak op de achterbank zitten, en alle bagage kan ook mee. Met vijf volwassenen een paar weken eropuit trekken is dus geen probleem. In vergelijking met concurrentie is de kofferbak aanzienlijk, deze bedraagt 589 liter en is te vergroten tot maximaal 1669 liter. De Jap is dus bijna in te zetten als verhuiswagen. De zitpositie is goed, en dankzij de geblindeerde ramen blijft het in de zomer uiterst koel binnen, ook wanneer de temperaturen buiten oplopen richting de 40 graden. Het uitzicht op de weg is dankzij die hoge zit goed voor elkaar. De kwaliteit van het dashboard is goed, de overzichtelijkheid nog beter. Het nieuwe multimediasysteem van Honda werkt prima en is te gebruiken in combinatie met Android zodat je alle apps kunt gebruiken in je auto. Luxe is er in de vorm van stoelverwarming en lane departure warning – een systeem dat waarschuwt wanneer de wegbelijning wordt overschreden. Ook een systeem dat de dode hoek in de gaten houdt, automatisch remt bij een dreigende aanrijding, een grootlichtassistent, verkeersbordenherkenning, en een uitparkeermonitor die waarschuwt bij naderende auto’s behoren tot de uitrusting van ons testmodel. Wat veiligheid en efficiëntie zit het dus wel snor bij de CR-V. Ook is er gedacht aan praktisch gebruikersgemak: de achterbank is door middel van twee hendels helemaal weg te klappen, ontzettend eenvoudig dus.

De Honda CR-V is een uiterst praktische auto met een fijne wegligging en vooruitstrevende techniek. Hij is leverbaar met drie verschillende motoren. We noemden eerder al de 120 en 160pk diesel, maar benzinerijden kan met de 155pk sterke tweelitermotor. Voor 29.990 euro staat er al een Honda CR-V met die motor voor de deur, dieselen kan vanaf vijfduizend euro meer. Reken voor een compleet uitgerust Japanner op veertigduizend euro. Gezien zijn kwaliteiten hoeft alleen het uiterlijk je nog te bekoren om naar de lokale Honda-dealer te snellen. Wat ons betreft de slimste keuze in dit segment.