De nieuwe Honda Jazz is gelijktijdig met de zeer aaibare Honda e gepresenteerd. Niet zo gek dus dat alle aandacht naar dat leuke elektrische autootje ging. Maar voor Nederland is de Honda Jazz misschien wel veel interessanter. Ondanks dat de Honda Jazz vrij geruisloos in de showroom verscheen is hij zeker de moeite waard. Vanwege zijn hoge zit, hybride aandrijflijn en lage verbruik wellicht het beste alternatief. Weet Honda met de nieuwe Jazz ook andere klanten te werven?

Verbruik

Voor het eerst is de Honda Jazz alleen nog verkrijgbaar als hybride met continu variabele transmissie (CVT). Honda koppelt een 1,5 liter grote viercilinder aan een elektromotor. Gezamenlijk levert deze hybride aandrijflijn 109 PK. De aandrijflijn zorgt voor prima prestaties,  je kunt goed met het verkeer mee en door de aanwezigheid van de CVT-bak is inhalen een fluitje van een cent. Nog mooier is het verbruik. Door die prima samenwerking tussen de brandstof- en elektromotor is een gemiddeld verbruik van 1 liter benzine op 25 kilometer zeer realistisch. Wie zich beperkt tot enkel binnenwegen kan gemakkelijk uitkomen op een verbruik van 1 op 30.

Gebruiksgemak

De Honda Jazz is, anders dan zijn concurrenten, gebouwd als MPV. Dat zorgt voor voor= en nadelen. Het grootste nadeel is dat de MPV carrosserievariant in Nederland niet meer zo populair is. Aan de andere kant zijn er natuurlijk wel een heleboel voordelen te noemen. Om te beginnen met de hoge zitpositie. In de Honda Jazz zit je lekker hoog en daardoor heb je een goed overzicht op de weg en het overige verkeer. Bovendien gaat het in- en uitstappen gemakkelijker door de hogere zitpositie. Een ander voordeel dat samenhangt met het MPV zijn is de hoeveelheid ruimte. Bij de meeste van de concurrenten van de Jazz neem je liever geen volwassenen mee op de achterbank. De Honda Jazz beschikt echter over genoeg ruimte waardoor iedereen op de tweede zitrij ook goed kan zitten. De bagageruimte is ongeveer net zo groot als bij de concurrentie.

Veiligheid

Honda levert de nieuwe Jazz standaard met HONDA SENSING. Een pakket aan rijhulp- en veiligheidssystemen. Dat pakket bestaat onder andere uit een dode hoek assistent, een rijbaan assistent, een bots- en letsel beperkend remsysteem en adaptieve cruise control. Bij de meeste concurrenten moet er fors worden bijbetaald voor dergelijke veiligheidssystemen.

Echter hangt er door al de eerder genoemde voordelen ook wel een fors prijskaartje aan de nieuwe Honda Jazz. De nieuwe Jazz is verkrijgbaar vanaf iets meer dan 25 mille. De testauto waarin wij rijden is er een van het uitrustingsniveau ‘Executive’. Daarmee krijg je onder andere een multimediasysteem met Apple Car Play en Smart Keyless Entry en Start erbij. Maar dan kost de auto ook €28.875,-. Een gelijkwaardig uitgeruste Toyota Yaris is ongeveer duizend euro goedkoper, echter heb je dan niet die hoge instap, hoge zitpositie en grote hoeveelheid binnenruimte. Die laatste genoemde zaken zijn misschien wel de belangrijkste redenen om voor de nieuwe Honda Jazz te kiezen.

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube en Instagram.