Elke medewerker van de pechhulp die je spreekt is er duidelijk over: ‘ga niet voor een Duitse auto, maar kies voor Japans.’ Naar hun zeggen is een Japanse auto vele malen betrouwbaarder en kom je zelden van een koude kermis thuis. De statistieken ondersteunen dit verhaal grotendeels. Keerzijde is dat materialen van Japanse auto’s over het algemeen iets duurder en schaarser zijn dan die van veel Europese merken. Dus als er iets stuk gaat, moet je gelijk vrij diep in de buidel tasten. Wanneer je de Honda ZR-V koopt, hoef je voorlopig niet na te denken over onderhoud. Logisch ook bij een nieuwe auto. Wat met name opvalt, is dat de motorische verfijning groot is, en dat de ZR-V een echte rijdersauto mag genoemd worden. Hoewel 184pk in BEV-tijd bescheiden oogt, voelt het vermogen aan als meer en op papier prijkt dan ook een 7,8 seconden van nul tot honderd kilometer per uur. Snel genoeg om een veilige inhaalactie te realiseren. Maar waarom is deze crossover een echte underdog? Je leest het in dit verhaal.

De hoge instap zullen velen waarderen, ook het zicht vanuit de voorstoelen is goed. Wat dat betreft past de auto goed in het huidige tijdsgewricht. De gebruikte materialen zijn over het algemeen uitstekend, met een prima afwerking. Er zijn veel knoppen aanwezig en dat is een pluspunt. Op de tast vind je je weg. De stoelen zijn opvallend genoeg vrij hard, maar ook nog niet ingezeten. Bij het moment van ophalen stond er slechts een enkele duizend kilometer op de ODO-teller. In elk geval bieden de zetels voldoende zijdelingse steun, je gaat er echt in zitten – in plaats van erop. Voor het versnellingssysteem heeft Honda gekozen voor drukknoppen, die werken erg handig en snel. Zo kan je bij een parkeermanouvre snel tussen voor- en achteruit wisselen. Voor je neus bevindt zich het digitale instrumentarium, dat qua graphics goed oogt. Hierop lees je overzichtelijk de gegevens uit. Het centrale infotainment voorziet in de meest uiteenlopende informatie. Het systeem werkt goed maar oogt wat veroudert. Grappig is dat je de buitentemperatuur standaard met 3 graden kunt verlagen, waardoor je met name op dagen met veel zoninstraling een veel realistischer temperatuur ziet weergegeven worden. Een bijzondere optie.

Hoewel de afmetingen van de koets heel behoorlijk zijn met ruim 4 en halve meter lengte, is de bagageruimte volgens de VDA norm behoorlijk bescheiden. Een gemiste kans, want tegenwoordig is veel ruimte best in trek. Toegegeven op de achterbank zit je als vorst qua hoofd- en beenruimte, maar het kofferruim meet niet meer dan 380 liter, precies gelijk aan een Volkswagen Golf 8. Prima dus, maar niet baanbrekend. Zo heeft de Firefly, onderdeel van NIO, al 404 liter.

Met een druk op de startknop breng je de 2.0 liter viercilinder tot leven, gekoppeld aan een elektromotor waardoor de ZR-V het predicaat HEV mag dragen. Zoals gezegd bedraagt de sprint van stilstand tot in de driedubbele cijfers 7,8 seconden, terwijl de top op een bijzondere 173 kilometer per uur ligt. Ondanks die vrij lage top voelt de Honda als een echte rijdersauto. Je voelt je als bestuurder heel snel één met de auto. Het stuurgevoel is direct en precies. Je voet hangt aan het gaspedaal en de wagen nodigt uit tot een sportief rijgedrag. Daarbij gedraagt het onderstel zich als allemansvriend: comfortabel als het kan en sportief als het moet. Oneffenheden worden gefilterd doorgegeven aan het interieur. De auto kan tot 2 kilometer afstand elektrisch rijden, in stadsverkeer is de ZR-V daarom behoorlijk stil. Het verbruik ligt op een gunstig 1 liter benzine over 18 kilometer. Uiterst zuinig dus.

De Honda ZR-V heeft zich in deze test bewezen als een fijne rijdersauto met goede kwaliteiten. De betrouwbaarheidsstatistieken laten een rooskleurig beeld zien. Modern is de auto absoluut, maar vergelijk ‘m niet met veel Chinese EV’s. Die zijn qua moderne technieken en camerasystemen veel verder, maar de vraag is of je dat moet willen. De Honda voelt vertrouwd, zoals we de wereld van vroeger kennen. Zonder al te veel toeters en bellen, zonder opsmuk, zonder het alziend en bestraffend cameraoog uit één van de vele opkomende merken uit het oosten. De prijs van de Honda ZR-V is gunstig. Je krijgt de auto al voor 43.520 euro. Wij zouden deze sympathieke Honda wel zien staan.








