Dappere gedachten, gedurfde oplossingen. Zo omschrijft Honda het design van de nieuwe Civic. Je moet het ze nageven, het uiterlijk is niet saai. Volgens het Japanse merk is dit het gevolg van het optimaliseren van de aerodynamica. Gezegd moet worden dat de snoet ons meer bevalt dan de achterzijde, deze komt nogal excentriek over. In het algemeen is het echter een best leuke auto om te zien. Binnen wordt het nog allemaal een tikje meer extravagant. Het dashboard zit half weggedoken achter de versnellingspook, waardoor je er maar lastig bij kunt komen. De raam- en spiegelbediening zit op de linkerdeur, maar is vanwege een uitstekend gedeelte hinderlijk bij het in- en uitstappen.
De klokken van toerenteller en snelheidsmeter zien er goed uit. De digitale snelheidsmeter licht – afhankelijk van de rijstijl – op in een blauwe of groene gloed. Dit is alleen het geval bij het inschakelen van de eco-modus. Het navigatiesysteem ziet er wat achteraf ingebouwd uit, maar werkt wel ontzettend snel en doelgericht. Het systeem laat zich eenvoudig doorgronden en qua functies kom je niets tekort. De stuurwielbediening voor cruisecontrole en audio werkt ook naar behoren. Groot pluspunt van de Honda Civic is zijn bagageruimte. Met meer dan 500 liter behoort deze tot de grootste in zijn klasse. De ruimte op de achterbank komt daardoor niet in het geding, zowel kinderen als volwassenen tot een lengte van 1,85 meter kunnen er prima zitten. De voorstoelen zitten nog net wat beter dan de achterbank en bieden voldoende zijdelingse steun tijdens scherp genomen bochten.
Uit de reacties onderweg bleek dat veel mensen de nieuwe Honda Civic associëren met een hybride. Dat is echter geenszins het geval, want onder de motorkap treffen we de nieuwe dieselmotor van Honda aan, met een vermogen van 120pk. Het is jammer dat deze motor niet in aanmerking komt voor veertien procent bijtelling, want zowel op papier als in de praktijk is deze auto zeer zuinig. Helaas wordt er vijf gram CO2 teveel per kilometer uitgestoten om de felbegeerde veertien procent bijtelling te mogen registreren. Het zou de verkoopcijfers van dit model zeker ten goede komen. Toch blijft de Honda Civic een erg interessant alternatief, aangezien er in de praktijk slechts 4,6 liter per honderd kilometer wordt verbruikt. Weliswaar niet zo zuinig als de fabriek belooft, maar wel minder dorstig dan mening C-segmenter. Qua verbruik doet de Civic het niet onder voor een Golf 7 Bluemotion.
De 1600cc grote turbomotor met 120pk levert een fijne 300Nm en accelereert indien nodig in dik tien tellen naar de honderd, exact net zo snel als de Golf 7 Bluemotion. De topsnelheid ligt echter wat hoger dan die van de Golf, de Honda Civic kan namelijk 207 kilometer per uur. De handgeschakelde zesbak ligt goed in de hand maar schakelt soms wat hakerig. Het rijcomfort van de nieuwe Honda Civic is dik in orde. Het onderstel is lekker comfortabel maar niet week. Het stuurgedrag is minder uitgesproken, deze is vrij neutraal. De Honda Civic is er vanaf 18.990 euro, maar dan krijg je een variant mee met weinig opties en een 1.4 benzinemotor. Dieselen kan vanaf 21 mille en voor de meest complete versie ben je 31 duizend euro armer. De test in de Honda Civic 1.6 i-DTEC heeft ons geleerd dat het Japanse merk ook op het gebied van zuinige diesels met comfortabel rijgedrag goed weet te scoren.