Jaguar onderscheid zich van de meeste andere merken door een exclusief karakter. Lange tijd resulteerde dat in het beeld van een man op leeftijd met een sigaar, die zich achterin liet vervoeren. Velen kennen het beeld dat Pim Fortuyn zich in maart 2002 liet vervoeren door het luxe broertje van het merk, Daimler. Vanaf de achterbank sprak hij de opzienbarende woorden: “Vergis je niet, ik word minister-president van dit land.” Die tijden liggen inmiddels al weer even achter ons. Inmiddels is het Britse merk afgestapt van het stoffige imago en zijn ze hippere modellen gaan produceren. Een voorbeeld daarvan is de Jaguar F-pace. Een stoere bink die mag gaan concurreren met modellen als de Audi Q5, de Mercedes GLC en de BMW X3 én X4. Of hij tegen deze mastodonten is opgewassen, zoeken we uit in een test.

Uiterlijk gaan de credits in elk geval al naar de F-Pace. Het design is opvallend, stoer en robuust. Vooral de voorzijde trekt de aandacht. Het enorme honingraat motief springt in het oog en hetzelfde geldt voor de brede koplampen. De achterzijde is typisch te herkennen als lid van de familie. Bijzonder geslaagd wat ons betreft. De afwerking van het interieur is goed voor elkaar, maar laat wel op een paar kleine details steken vallen. De materiaalkeuze is daarentegen dik in orde. Vanachter het stuur heb je dankzij de hoge zitpositie een mooi overzicht over de weg. Ondanks het dakraam is ook de ruimte om de achterbank naar behoren. Met een bagageruimte van 650 liter zit hij ruimschoots in de lijn met concurrentie.

We rijden in de tweeliter diesel, een motor die er in twee verschillende smaken te krijgen is. Je kunt kiezen voor 163 of 180pk. Ons advies: ga altijd voor de 180pk variant. Daarmee heb je net iets meer potentie waardoor je sneller van je plek komt. De instapversie met 163pk doet namelijk meer dan tien seconden over de sprint naar honderd. Een gemiddelde Golf geeft je dan al het nakijken. De versie die wij rijden is iets sneller, want dit model weet in 8,7 seconden naar honderd kilometer per uur te sprinten. De topsnelheid bedraagt 209 kilometer per uur, daar waar de instapdiesel het met 195 kilometer per uur als maximumsnelheid moet doen. Een stapje hoger staat een tweeënhalf liter sterke diesel met 240pk. Dit model doet slechts 7,2 seconden over de nul naar honderd sprint en heeft een topsnelheid van 217 kilometer per uur. Nog een tree hoger, helemaal bovenaan, staat de drieliter diesel met 300pk. Op benzinegebied is er dan nog een twee- en een drieliter turbomotor.

Op de weg gedraagt de F-pace zich wendbaar. Je voelt duidelijk het sportieve karakter van deze auto. Het stuurgedrag is invoelend, direct en gaat met veel precisie. Het onderstel is daarentegen redelijk vergevingsgezind, oneffenheden worden goed weggewerkt. Het verbruik van de F-pace komt op een alleszins acceptabele 8,5 liter over honderd kilometer, daar waar de fabriek het allemaal iets rooskleuriger voorschotelt. Wij geloven wel in de nieuwe Jaguar F-Pace. Het model is overtuigend als het gaat om zijn rijeigenschappen, de uitrusting en het uiterlijk. Op de bouwkwaliteit valt her en der een heel klein beetje af te dingen, maar de overige elementen maken dat snel goed. Voor Jaguar is het in elk geval weer een stap vooruit. Ben jij al overtuigd?