Je kent vast wel iemand die de Jaguar I-PACE heeft. Althans, de eerste generatie. Die was niet zonder fouten. De lancering ging al niet vlekkeloos, en toen de winter begon, daalde de actieradius van menig autobezitter drastisch. Ook was het 3-fase-laden niet mogelijk, waardoor opladen aan de reguliere laadpaal een lange tijd duurde. In de afgelopen jaren heeft Jaguar echter niet stilgezeten en komt nu met een volledig vernieuwde I-PACE. Even herkenbaar als voorheen, maar onderhuids grondig aangepakt en voortaan leverbaar in twee smaken, de EV320 en de EV400.

Range anxiety
Qua actieradius verschillen beide modellen niet veel van elkaar, de EV400 heeft alleen meer vermogen. En dat maakt de keuze tussen beide interessant, omdat actieradius tegenwoordig een veel grotere rol speelt dan rijplezier, althans voor de meeste personen. Bij een elektrische actieradius is er altijd meer range anxiety dan bij de traditionele verbrandingsmotoren. De EV320 en EV400 kennen beide pakweg 470 kilometer als actieradius, en dat is heel fors. In de praktijk blijft daar 400 kilometer van over, ongeveer 300 kilometer onder diepwinterse omstandigheden. Alsnog meer dan genoeg om via Zuid-Limburg vanuit Utrecht naar Arnhem te rijden op één accu. Onlangs maakten we daar een video over, waarbij we deze rit aflegden in de genoemde Jaguar I-PACE EV400:

Uiterst stil
Onderweg viel op dat er aan boord een serene rust heerst, ook bij snelheden boven de 100 kilometer per uur op de snelweg. De stoelen zitten voortreffelijk en zowel voor- als achterpassagiers hebben voldoende ruimte. De afwerking van het interieur is erg fraai, alles zit goed onder handbereik. Er zijn reuzenstappen gemaakt met het infotainmentsysteem, want voortaan werkt alles razendsnel en met precisie. De graphics van het scherm zijn een stuk beter van kwaliteit dan voorheen. Puur op basis van intuïtie bedien je zowel het scherm als ook het kleinere scherm, dat iets lager is geplaatst. Daarmee regel je de temperatuur en stoelverwarming. Hetzelfde geldt voor de knoppen op het stuur: alles is logisch geplaatst.

Rijgedrag
Naast het stille karakter valt ook op dat er een enorme bak aan vermogen beschikbaar is. Toch wijst de praktijk uit dat je dat vermogen nauwelijks zult gebruiken. Natuurlijk, tijdens snelle inhaalacties profiteer je van het enorme koppel. Ook een keer met vrienden of kennissen in de auto zal je hen graag een keer de acceleratietijden van nul tot honderd willen demonstreren. Het karakter nodigt echter uit tot relax cruisen, en daarbij valt op dat er enorm veel comfort aanwezig is. Wij reden in een variant met wel erg grote velgen, maar wanneer die iets kleiner zijn, dan worden oneffenheden weggewerkt alsof ze nooit hebben bestaan.

Conclusie
In bochten staat de I-PACE trouwens z’n mannetje, van overhellen is nauwelijks sprake. Het stuurgedrag is lekker direct. Opladen kan overigens tot 100Kw, dat is best redelijk maar niet wereldschokkend. Daarbij aantekenend dat er tegenwoordig Tesla’s en Porsches zijn die richting de 300Kw aan laadsnelheid halen. Toch valt het op dat de Jag vrij snel weer vol zit en je op pad kunt met het 90Kw grote accupakket. Onder zomerse omstandigheden moet zelfs 420 kilometer in de praktijk mogelijk zijn, hebben we ons laten vertellen. Opladen aan een normale laadpaal duurt met 7,4Kw wel wat langer, dan sta je toch wel een flinke nacht aan de laadpaal om de accu weer volledig vol te krijgen. Al met al zet Jaguar met de nieuwe I-PACE een enorme grote stap in de goede richting, en kan hij voortaan meer dan ooit concurreren met zijn tegenstrevers.