Bloedsnel. Verbluffend. Knetterend. De superlatieven zijn niet van de lucht in de hagelnieuwe Jaguar F-type Coupé R AWD. Een hele mond vol. De Jag moet het ultieme rijdersgevoel losmaken, en doet dat met verve. Het bloedstollende gemak waarmee hij in de dubbele cijfers knalt is fenomenaal. Voor je het goed en wel door hebt verandert het eerste cijfer op de snelheidsmeter in een twee. Overal waar je komt, trek je volop bekijks en de hoeveelheid duimen die we tijdens deze testperiode opgestoken hebben gekregen zijn niet op vier handen te tellen. Het uiterlijk is dan ook zeer goed geslaagd. In tegenstelling tot veel andere autofabrikanten lanceerde het Britse merk eerst de cabrio en daarna pas de coupé. Het resultaat is een zeer fraai gelijnde sportkoets, voorzien van vier agressieve uitlaten aan weerszijde van z’n achterste. De lampen zijn langgerekt en roepen bij voorbijgangers veel associaties op met nóg exclusievere sportmerken.
Alles in deze Jaguar schreeuwt van emotie. De gele remklauwen steken goed af bij het frisse, witte uiterlijk. De vijfspaaks wielen zijn van het grotere formaat en geven daardoor nog meer cachet aan het geheel. De portiergrepen zijn een verhaal apart, deze openen automatisch op nadering van de sleutel. Zodra deze in de buurt is, klappen deze naar buiten waardoor het innerlijk van de Brit kan worden betreden. In de uiterst sportieve, rode stoelen is het goed toeven. De zittingen sluiten naadloos aan bij de vorm van het lichaam en doen ook op lange afstanden absoluut niet vervelen. Het dashboard is in dezelfde kleur uitgevoerd als de stoelen en de algehele afwerking is weelderig. Veel leren materialen maken de dienst uit en dragen ook het innerlijk van deze Jag naar een hoger plan. Klein kritiekpuntje blijft het navigatiesysteem – maar wie daarover gaat zeuren is een kniesoor. Waar je ook komt met deze sportwagen, overal is het feest.
Wanneer het rempedaal wordt ingedrukt en de startknop getoucheerd, komt de achtcilinder tot leven. Met een grote brul gaat de katachtige tot actie over. De motor heeft even tijd nodig om onder de duizend toeren te zakken, maar eenmaal tot rust gekomen kan het feest beginnen. Onmiddellijk valt op hoe alert het gaspedaal reageert op acties van de bestuurder. Onder elke omstandigheid hangt de auto aan het gas en wil ‘ie er elk moment vandoor. De cijfers spreken boekdelen over de prestaties. 4,1 seconden duurt het voordat de honderd wordt aangetikt, en een kleine tien seconden later is de 200 kilometer per uur bereikt. Uiteindelijk zou de begrenzer pas bij 300 kilometer per uur moeten ingrijpen, maar we hebben de proef niet op de som genomen. Een groot voordeel ten opzichte van alle andere F-types is dat er nauwelijks sprake is van tractieverlies. Onder alle omstandigheden blijft de grip gehandhaafd.
Niet alleen het gaspedaal is ontzettend alert, ook het stuurgedrag zorgt ervoor dat het rijden een feest is. Naast het imposante uiterlijk is het geluid van de auto een groot concert. De decibellen stijgen tot grote hoogte bij het volledig vloeren van het gaspedaal en als kers op de taart gorgelt de uitlaat na een acceleratie. Wat rijplezier betreft overtreft deze Jag zijn concurrenten met verve. Het is niet alleen een zeer spectaculair ogende machine, maar zorgt ook nog eens voor ontzettend veel lol. Het karakter van de auto is uitermate sportief, zonder plank- en plankhard te worden. Op lange afstanden zal het dus ook goed uit te houden zijn. Wij zullen niet vergeten te duimen naar de volgende F-type die we tegenkomen. Want met AWD als toevoeging, is deze Brit echt áf!