Het is en blijft een icoon. De Jaguar XJ onderscheid zich in het F-segment door zijn vorstelijke voorkomen. Ondanks de zes jaar dat het model al op de markt is, blijft het een nekkendraaier. Het design is elegant en behoorlijk tijdloos. Daar waar veel andere concurrenten al vaak na een paar jaar hun glans verliezen, is dat bij de Brit zeker niet het geval. Door zijn opvallende verschijning zal je hem onderweg nooit mislopen. In het segment neemt het vlaggenschip van Jaguar het op tegen concurrenten als de Audi A8, BMW 7-serie en Mercedes S-klasse. Stuk voor stuk zijn dit mastodonten, maar ze komen frequenter voor op de Nederlandse wegen waardoor de XJ een tintje exclusiviteit weet te waarborgen.
De Jaguar XJ is met vier verschillende motoren te verkrijgen. Mede dankzij de crisis is het instapmodel een tweeliter viercilinder benzinemotor, nog altijd goed voor 240pk. De sprint naar honderd wordt in 7,5 seconden afgeraffeld en de top ligt op 241 kilometer per uur. Geen cijfers die een crisis doen vermoeden. Mis je echter het zescilindergeluid, dan is er de drieliter benzine die 340pk levert en meer dan een seconde sneller op de honderd zit. Net als bij de dieselmotor ligt de topsnelheid hier op een begrensde 250 kilometer per uur. Aan de top van de ladder staat een welbekende vijfliter achtcilinder met 550pk. Op de autobahn lach je de concurrentie uit, want de topsnelheid bedraagt 280 kilometer per uur en in slechts 4,4 seconden zit je op honderd. Wij reden de drieliter diesel met 275pk in verlengde uitvoering. De cijfers: 6,4 seconden van 0 – 100 en 250 kilometer per uur als topsnelheid.
De Jaguar XJ is ontzettend goed geveerd. Het onderstel is zijdezacht en vervoert de inzittenden in alle rust. De diesel heeft een lineaire krachtsopbouw en al vanaf ontzettend weinig toeren genoeg koppel. De achttrapsautomaat van ZF doet ook nog een comfortabele duit in het zakje, met deze automaat voel je nauwelijks het overschakelen. Het weelderige rijgedrag wordt ondersteund door een vertrouwd stuurgevoel, waarmee ook best nog sportief kan worden gesmeten. Ook het interieur ademt rust en luxe. De gebruikte materialen zijn van het allerhoogste niveau. Veel onderdelen zijn met leer afgewerkt. Smetje op het blazoen is het trage navigatiesysteem, een kwaal waar meer Britten mee kampen. Voor de directie is het een ideaal vervoersmiddel, zeker in verlengde uitvoering. Daardoor ontstaat er extra beenruimte op de achterbank, en met de voorstoelen juist afgesteld kunnen de benen bijna languit.
De prestaties die deze Brit levert zijn indrukwekkend, en samen met het tijdloze en stijlvolle design kan de auto als geen ander concurreren in het F-segment. De basisprijs is het laagst in vergelijking met de Duitse drie, de XJ is er namelijk al vanaf 92 mille. Daarbij moet wel worden aangemerkt dat dit een viercilinder is, daar waar de andere concurrenten als basisversie een zescilinder leveren. Dieselen gaat in de XJ vanaf 97.400 euro, in de A8 moet daar met 17pk minder vermogen vrijwel hetzelfde voor worden betaald. Voor de Mercedes S-klasse geldt in de S350 BlueTEC uitvoering precies hetzelfde. De BMW 7-serie is met 17pk minder wel twee mille voordeliger. De XJ levert dus het meeste vermogen voor dezelfde prijs als concurrenten. En daarmee lijken ze al een streepje voor te liggen. Naar onze mening – maar dat is smaakgevoelig – overtreft het design de meeste concurrentie in dit segment.