Test Jaguar F-type 400 Sport

Test Jaguar F-type 400 Sport

2019-02-13T12:23:25+00:0013 Feb 2019, 12:25|Categories: Jaguar|

Bloed. Zweet. En tranen. Maar dan wel van geluk. Dat beleef je in de Jaguar F-type 400 Sport. Een volbloed sportieveling met een krachtige zescilinder. Een krachtpatser die je elk moment weer uitdaagt. Verrast. Plaagt. Dankzij zijn fraaie uiterlijk en fantastische rijeigenschappen is het model al meer dan drie jaar zeer populair onder auto minnend Nederland – en daarbuiten. De concurrentie is er vooral in de vorm van Porsche, en in mindere mate van Audi, Mercedes en BMW. Laatstgenoemden leveren respectievelijk de TT, SLC en Z4. Toch zijn deze modellen vaak minder vermogend dan de Jag.

We pakken de specificaties er eens bij. De Jag heeft 400pk en 460Nm koppel, gekoppeld aan een zescilinder benzinemotor. Daarnaast is er de beschikking over vierwielaandrijving. Pakken we de eigenschappen van de Audi TT erbij, dan zien we dat de meest dikke variant op dit moment de Audi TTRS met eveneens 400pk en zelfs 480Nm koppel, maar heeft dit model veel minder charisma dan de Jag. Bij Mercedes vinden we de SLC 43 AMG, die met 367pk en 520Nm koppel wel wat achterblijft op de Audi. De sprint naar honderd duurt 4,7 seconden voor de Stuttgarter. Hekkensluiter is in dit geval de BMW Z4. Hoewel er een nieuw model op komst is, hebben we op moment van schrijven alleen nog de beschikking over het oude model. Die heeft 340pk en 450Nm, sprint in 4,8 seconden naar honderd. Het beste vergelijkingsmateriaal vinden we in de vorm van de Porsche 911 Coupé. Met 420pk en 500Nm koppel, en een sprint naar honderd in 4,1 seconden weet de autobouwer uit Zuffenhausen te imponeren. Maar, uiteindelijk blijft het een kwestie van smaak. En dat bepaal je uiteraard zelf.

Wij vinden de Jaguar F-type 400 Sport in elk geval erg indrukwekkend. Met zijn fraaie lijnen, scherpe vormen en afgeronde hoeken zorgt hij voor veel omkijkers en draaiende hoofden. Immers, zoiets zie je niet elke dag rijden. Extra eyecatcher zijn de gele remklauwen en de geelkleurige aanduidingen ‘400’. Tijdens het rijden valt ons op dat de Brit ontzettend goed klinkt. Elke acceleratie is weer een feest voor het oor. De zescilinder brult, stampt, gorgelt en knalt het uit. Er komt zoveel emotie bij kijken, iets wat je maar weinig meemaakt bij de meeste testauto’s. We zijn echt wel wat gewend, maar de Jag verraste ons weer keer op keer. Als je het gaspedaal volledig vloert sprint je in 4,9 seconden naar honderd – niet de snelste dus – maar de topsnelheid ligt op een alles en iedereen verbluffende 275 kilometer per uur. Een enorme snelheid. Maar weinig modellen zijn onbegrensd.

Opvallend zijn de brede banden, die erg veel grip hebben. Je kunt behoorlijk scherp door een bocht hoeken, er is niet zo snel wat aan de hand. Hij hangt aan het gaspedaal en reageert heel direct. Hetzelfde geldt voor het stuurgedrag, wat ons betreft is dat echt een feest. Over het verbruik hoeven we het niet te hebben, je kunt je voorstellen dat een auto met dergelijke potentie meer uitstoot dan je lief is. Toch is dit ook alleszins binnen de perken gebleven. De Jaguar F-type 400 Sport heeft zich aan ons gepresenteerd als een uiterst begerenswaardige sportwagen, die zich qua prestaties én uiterlijk duidelijk onderscheid van de heersende Duitse elite. Het is een teken van stijl, van klasse en smaak. Natuurlijk valt er over dat laatste te twisten, maar wij moeten nog de eerste persoon tegenkomen die walgt van de Jaguar F-type. Dit is een topscoorder!

Plus punten

  • Prachtige verschijning
  • Echte sportwagen
  • Fantastisch geluid

Min punten

  • Niet de snelste
  • Infotainmentsysteem