Voor Jaguar was een stationvariant van de XF een uiterst logische stap. We moesten er alleen wel lang op wachten, pas vier jaar na de introductie van de XF sedan is de sportbrake geïntroduceerd. We hebben reeds gereden met het ‘basismotor’ van dit model, maar ditmaal is het de beurt aan de topversie. De sportbrake is uitsluitend leverbaar met dieselmotoren, vier stuks in totaal. Onderaan de ladder staat een 163pk sterke 2.2 diesel met viercilinder, daarboven dezelfde motor maar dan met 200pk en bovenaan staat een zescilinder diesel met 240 of 275pk. In laatstgenoemde hebben wij gereden.

Mede dankzij de rode kleur en de sterk contrasterende velgen trekt de Jag veel bekijks, veel meer dan we hadden verwacht. De XF sedan is immers in grote lijnen al vijf jaar niet meer veranderd. Onderweg hoor je veel bewonderende reacties en de meeste autoliefhebbers weten gelijk dat dit de stationvariant van de XF is. De omstanders genieten van het uiterlijk, maar in het interieur valt er voor de bestuurder ook genoeg te genieten. Het dashboard is mooi afgewerkt, alhoewel sommige gebruikte materialen alweer een beetje gedateerd ogen. Het navigatiesysteem is echt aan vervanging toe, deze reageert niet vlot en blinkt niet uit in bedieningsgemak. Over het interieur an sich valt er echter niks te klagen, naast de sublieme afwerking is er ook een hoop leer aanwezig. Uiteraard zijn de stoelen met leer bekleed, hetzelfde geldt voor het dashboard en elementen op de deur.

Voor lange ritten is de Jaguar XF Sportbrake uiterst geschikt. De stoelen zitten werkelijk voortreffelijk en zijn in oneindig veel verschillende standen te verstellen. Van de bijna tweehonderd geteste auto’s heb ik zelden zoveel stoelverstellingsvarianten gezien. Het zorgt er in elk geval voor dat de ideale zitpositie kan worden gekozen. De testversie waar wij in reden heeft daarnaast een open dakje. Normaal gesproken zorgt dit voor een beperkte hoofdruimte, maar in de Jag valt dit erg mee. Bovendien hebben ze achterin voor een handige oplossing gezorgd. Het dak loopt daar ineens een stuk omhoog, waardoor de hoofdruimte nog steeds uitstekend is. Hetzelfde geldt voor de beenruimte, en het valt op dat je echt als gegoten zit. De auto vouwt zich als het ware om de bestuurder en passagiers heen. De achterbank is geschikt voor twee volwassenen, met een derde volwassene op de achterbank zou het krap worden.

Zoals gezegd staat de drieliter dieselmotor – een zescilinder, ze bestaan nog – centraal. Het vermogen bedraagt 275pk, en het koppel is een aangename 600Nm. De Jag is niet alleen vlot, maar ook ronduit snel te noemen. In 6,6 seconden wordt de klus naar honderd geklaard en de begrensde top ligt op 250 kilometer per uur. De rust aan boord bij hoge snelheden is erg opvallend, het verschil qua geluid in het interieur tussen 120 en 170 kilometer per uur is minimaal. Daarbij is de motor gekoppeld aan een achttrapsautomaat van ZF. Deze doet zijn werk zonder morren. Bij het rijden van de maximumsnelheid op de Nederlandse autosnelwegen die inmiddels geldt op bijna de helft van de rijkswegen draait de motor net iets meer dan 2.000 toeren. Het praktijkverbruik blijft daardoor behoorlijk beperkt. We hebben drie tests uitgevoerd: een zuinigheidstest, een test voor normaal gebruik en een traject waarbij we flink hebben doorgetrapt. Het praktijkverbruik op deze tests was respectievelijk 1 op 21, 1 op 17 en 1 op 11. Wanneer je echt let op het verbruik is het dus goed mogelijk deze op 4,7 liter per honderd kilometer te scoren. Wie zei ook alweer dat zescilinders veel verbruiken?

Met de XF Sportbrake heeft het Britse merk een waardige variant van de XF Sedan neergezet. Voor de net iets grotere kofferruimte hoeft de Sportbrake niet te worden aangeschaft  (550 liter in de Sportbrake tegen 540 liter in de Sedan). Over smaak valt niet te twisten, maar we vinden de Sportbrake zo mogelijk nog mooier dan de Sedan, bovendien is er meer ruimte op de achterbank en ontstaat er bij het neerklappen van deze achterbank 1675 liter ruimte. Profiteer daarnaast van het lage verbruik, de krachtige zescilinder en de keuze in het E-segment kan voor veel mensen richting de XF gaan. De basisprijs ligt op zo’n 55 duizend euro, helemaal compleet met zescilinder en complete uitrusting kost 75 duizend euro.

Jaguar XF Sportbrake

  Vermogen (pk)  0-100 / topsnelheid Vanafprijs 
2.2D 163 10,9 sec / 200 km/u € 54.690
2.2D 200 8,8 sec / 214 km/u € 58.590
3.0D V6 240 7,1 sec / 240 km/u € 68.390
3.0D V6 S 275 6,6 sec / 250 km/u € 72.370