Een bloedstollende sportwagen met het uiterlijk van een luipaard die zijn ketting wil losbreken, een fenomenale brul, een zeer krachtige achtcilinder en meer dan 500pk aan vermogen. Die ingrediënten  komen bijeen in de Jaguar XFR. Deze Brit moet opboksen tegen de Duitse macht, bestaande uit de Mercedes E-klasse AMG, de BMW M5 en de Audi RS6.

Qua uiterlijk is de Jag net een tikkeltje ingetogener en beschaafder dan de Duitse concurrentie. Met de XFR kan je nog prima aankomen bij een zakenrelatie of een andere zakelijke aangelegenheid. Zolang je niet te diep het gaspedaal indrukt -waardoor er een zware brul vrijkomt-, kan je prima de schijn ophouden. De Jag is rood gekleurd, en hetzelfde geldt voor het interieur. De stoelen zijn met rood leder bekleed en daarnaast verwarmbaar. Het geheel oogt vrij degelijk en fleurig. Saillant detail zijn de ventilatieroosters die bij het inschakelen van het contact tevoorschijn komen.

Eerder reden we de Jaguar XKR-S, en aangezien dezelfde vijfliter achtcilindermotor in deze XFR huist, kunnen we deze op enige punten vergelijken. Het praktisch aspect van de XFR is echter veel groter, aangezien vier tot vijf volwassenen prima meekunnen. Luxe is er volop; elektrische stoelverstelling, stoelverwarming, een achterklep die van binnen is te openen, lederen bekleding en adaptieve cruise controle.

Zoals gezegd heeft de XFR de beschikking over een vijfliter achtcilindermotor met een vermogen van 510pk en 625Nm koppel. Honderd kilometer per uur wordt al in 4,9 seconden bereikt en de begrenzing ligt op 250 kilometer per uur. Terwijl de fabrieksopgave een verbruik van 11,3 liter per 100 kilometer beloofd, is de praktijk met 15 liter over dezelfde afstand iets minder rooskleurig. Ga je echt sportief rijden, dan is 1 op 4 realistisch.

De Britten hebben met de Jaguar XFR niet alleen een degelijke sportwagen gerealiseerd, je ook aanspraken op twee karakters. Enerzijds kan je flink boenderen door het gaspedaal diep in te drukken, en anderzijds is het erg gemakkelijk om rustig en beschaafd je weg te zoeken. Met die twee eigenschappen lijkt de XFR nog steeds goed te kunnen scoren. Dankzij de ingetogen uitstraling kan je ook bij nette gelegenheden goed voor de dag komen. De prijs ligt op iets meer dan 150 duizend euro en is daarmee vergelijkbaar met de concurrentie.

Test Jaguar XFR:

Cilinders: 8 in V-vorm
Kleppen per cilinder: 4
Cilinderinhoud: 5000 cc
Max. vermogen: 375 kW (510 pk)
bij 6000 tpm
Max. koppel: 625 Nm
bij 2500 tpm
Acceleratie 0-100: 4,9 sec
Topsnelheid: 250 km/u
Fabrieksopgave: 11,3 liter per 100 km
Testverbruik: 15,0 liter per 100 km