Het vlaggenschip van Audi neemt het in deze dubbeltest op tegen hoog bezoek van Engelse komaf. De Audi A8 is inmiddels enkele maanden kind aan huis, en om wat uitdaging te creeren mag hij zich bewijzen tegen de Jaguar XJ Designer Edition LWB. Onder de motorkap van de topmodellen ligt een drie liter zescilinder dieselmotor. De Duitser heeft 204pk ter beschikking, terwijl de Engelsman een riante 275pk aan boord heeft. Qua vermogen dus geen eerlijke strijd, maar qua comfort, luxe, rijgedrag en uitrusting zijn er voor beide partijen nog een hoop punten te scoren.

Het interieur van de Brit is in elk geval een stuk weelderiger dan die van de Duitser. Alles glimt en blinkt je tegemoet en vooral vanaf de achterbank wordt het idee gewekt dat je met iets heel bijzonders onderweg bent. In de A8 is het allemaal een stuk ingetogener. In onze duurtester zit zwart lederen bekleding, en vanaf de achterbank is de zonwering automatisch te bedienen. In de Jag moet dat gewoon nog handmatig. In beide bolides is van daaruit de klimaatregeling te bedienen, allebei beschikken ze over een verwarmbare en ventileerbare achterbank. Het allergrootste verschil zit ‘m in de beenruimte. Omdat de Brit verlengd is, heb je dertien centimeter extra beenruimte achterin dan in de normale versie. Terwijl je in de Jag zeeen van ruimte heb, zit je in de Audi gewoon goed en houdt een gemiddelde volwassene maar weinig speling qua beenruimte over.

De XJ heeft in zowel de achterbank als voorstoelen de beschikking over een massagefunctie. Deze bevalt prima, alhoewel het allemaal wel wat steviger mocht. Vanaf het navigatiesysteem zijn de voorstoelen te verwarmen of ventileren en kan de massagefunctie worden geactiveerd. Helaas scoort de Jag ronduit slecht in de bediening van het touchscreen. Als je bijvoorbeeld een iPhone gewend bent is het echt afzien. Het duurt een aantal irritante seconden voordat een klik daadwerkelijk wordt omgezet in een actie en regelmatig krijg je geen respons. Bij de A8 is dat totaal anders. Daar gaat de bediening middels een centrale knop op het middenconsole en reageert het allemaal erg flexibel. Ook heeft onze A8 de mogelijkheid om via een touchpad letters te tekenen. Verder voelen de knopjes in de Duitser net een tikkeltje verfijnder aan dan in de Brit.

Beide bolides beschikken zoals gezegd over een drie liter zescilinder dieselmotor. Toch is er een belangrijk verschil tussen beide motoren. Terwijl de basismoter in de A8 beschikt over een vermogen van 204pk, heeft de Jag de beschikking over een riante 275pk. Op dat gebied zijn de motoren dus niet echt te vergelijken. De motor in de Jag komt uit de stallen van PSA en heeft een dubbele turbo. Daarmee knalt ‘ie in 6,4 seconden van nul tot honderd. Met zeshonderd Nm koppel is het zeker geen stakker, tijdens een sprintje tegen de Alfa Romeo Giulietta QV -die binnen 6,8 seconden op de honderd zit- was de winst al bij voorbaat binnen. De motor in de A8 zorgt voor wat minder spectaculaire prestaties. Het bekende sprintje kost 7,9 seconden en de top ligt -in tegenstelling tot de begrensde top van 250 km/u in de Jag- op 235 km/u. Uiteraard is het verschil ook in de verbruikscijfers goed terug te zien, terwijl de A8 het vaak stelt met 7,8 liter op honderd kilometer lustte de Jag tijdens onze testperiode 9,5 liter op elke honderd kilometer.

Een vergelijking tussen de twee topmodellen is geen eenvoudige opgave. Motorisch verschillen ze duidelijk van elkaar, en qua onderstel, rijbeleving en weggedrag valt er op beide heel weinig aan te merken. Het omgevingsgeluid bij 120 kilometer per uur is bij beide auto’s bijna nihil en het comfort staat op een zeer hoog niveau. De Designer Edition die wij reden was de versie die de topman van Jaguar had samengesteld als zijnde de meest ideale uitvoering. Het prijskaartje is met 130 mille dan ook stevig. Qua beenruimte, luxe en uitstraling wint de Jag het absoluut van de A8. Maar op ergonomie en bediening wint de A8 het absoluut. Het belangrijkste verschil zal echter het uiterlijk blijven. Terwijl de Jaguar XJ een van hogere adel afkomstige landheer lijkt, is de A8 een ingetogen auto, die door leken vaak wordt verward met het veel kleinere broertje, de A4. Qua prijs zitten de twee niet ver van elkaar, vooral omdat de opties die aan boord van de Jag zitten bij Audi zeer prijzig zijn. Een keuze tussen beide topmodellen zal dan ook in zeer grote mate afhankelijk zijn van het karakter van de koper.