Vrijwel iedereen kent de Jeep Grand Cherokee wel. De merknaam wordt zelfs vaak gebruikt door mensen om een auto in de categorie SUV mee aan te duiden. Net als in een Range Rover voel je je ook in deze Jeep Grand Cherokee de koning van de weg. Vanaf de voorstoelen is er een riant uitzicht op de weg. De brede neus is goed zichtbaar en wekt dankzij de omvang vertrouwen. De Jeep Grand Cherokee is uitermate geschikt voor de weg, maar staat ook in het terrein onder elke omstandigheid klaar.
Tegenwoordig is het niet echt meer geaccepteerd om in een grote, lompe SUV te rijden. De Jeep is kolossaal, maar heeft vooral aan de achterzijde ook wel weer wat gemoedelijks.  Het front oogt vervaarlijk, vooral tijdens donkere omstandigheden. Het enorme front heeft tijdens het rijden op de snelweg een groot voordeel, mensen gaan namelijk een stuk sneller naar de rechterbaan wanneer ze deze kolos zien opduiken. De Jeep is echter geen auto om erg snel mee te rijden, het is een ideale cruiser voor lange afstanden. De auto nodigt niet uit om hard te rijden, maar kan dat desgewenst wel. In 8,2 seconden wordt de honderd kilometer per uur bereikt en uiteindelijk kan er 200 mee worden gereden. Het verbruik ligt mede door het hoge gewicht – 2400 kilo schoon aan de haak – behoorlijk hoog, maar 1 op 10 is ook wel voorspelbaar voor een auto van deze proporties.
Binnenin gaat het er behoorlijk ruim aan toe. De voorstoelen zijn in allerlei standen elektrisch verstelbaar en zo kan de ideale zitpositie worden gevonden. Qua hoofdruimte moet er iets ingeleverd worden door het glazen panorama dak, maar deze optie kan uitgevinkt worden. Overigens kom je ook in de testversie met dit dak qua hoofdruimte zelfs bij personen tot twee meter lengte nauwelijks ruimte tekort. Het navigatiesysteem is best gedateerd, maar de touchbediening is aangenaam en werkt snel. Groot nadeel is dat er geen bestemming kan worden ingevoerd zolang de auto niet tot stilstand is gekomen, er is immers vaak ook nog een bijrijder?
Naast de reeds genoemde luxe heeft deze Jeep Grand Cherokee in de meest luxueuze Summit uitvoering nog veel meer lekkers. We noemen lederen bekleding, adaptieve cruise controle, een verwarmbaar stuurwiel en voorstoelen, ventileerbare voorstoelen en een verwarmde achterbank. Daarnaast zijn er nog een heleboel zaken die je wel verwacht in een wagen van dit kaliber, zoals licht- en regensensor, elektrisch verstelbare voorstoelen, spiegels én binnenspiegel. Zowel deze binnenspiegel als de buitenspiegels zijn automatisch dimmend. De achterklep is tevens automatisch, en het panorama dak heeft ook de mogelijkheid om geopend te worden, heerlijk bij zomerse omstandigheden.
De drieliter diesel die huist in deze Jeep is relatief nieuw. Met een vermogen van 190 of 250pk kan deze in de Jeep Grand Cherokee besteld worden. Daarnaast zijn er nog een drietal benzine’s, waarbij de HEMI – met bijna 500pk – de meest opvallende is. Voor de Nederlandse markt is echter de diesel het meest van belang. Jammer genoeg zorgt het hoge gewicht voor een forse wegenbelasting, het voordeel is echter wel dat de auto als een blok op de weg ligt, ook bij hoge snelheden. Het accelereren gaat lineair, maar wel met vrij veel motorgeluid. Nu is een zescilinder diesel nooit vervelend om te horen, op lange afstanden kan het echter als storend worden ervaren. Afgezien van dat smetje is de Jeep Grand Cherokee een heerlijke reisauto, die vanaf krap 70 mille is te bestellen. De versie waar wij in hebben gereden kost 88 duizend euro.