Vrijheid is elektrisch, luidt het credo bij Jeep. De bouw van de nieuwe Avenger zagen ze bekroond met een belangrijke titel, namelijk die van auto van het jaar 2023. Een flinke opsteker voor het merk dat zich onder de vleugels van het concern Stellantis nu echt grote stappen kan gaan maken. Op een preview in Amsterdam mochten we ons alvast vergapen aan de Jeep. Vanaf 37 duizend euro rijd je in de volledig elektrisch aangedreven nieuwkomer.

De Jeep Avenger is stoer, hip en veelbelovend. Op een preview party zagen we al veel kopers die zich ook hadden aangemeld om een eerste glimp van de Avenger op te vangen. Daar waar Jeep altijd al een merk voor het publiek was, waarbij anders zijn een kwaliteit is, komt het nieuwste model als een schot in de roos. Robuust en imposant, maar zonder grotesk te worden. Een goede balans tussen masculiniteit en verantwoordelijkheid. Met 50Kw accu moet hij zeker 350 tot 400 kilometer ver komen, de WLTP testmethode geeft 400 kilometer actieradius aan. Een nog grotere accu was welkom geweest, maar tegelijkertijd zou dat het karakter van de auto behoorlijk beïnvloeden. Meer capaciteit heeft immers z’n prijs en gewicht.

De Jeep Avenger is er in vier smaken, met namen die gerelateerd zijn aan kompas-entiteiten. Onderaan start de al best wel complete Avenger. Toch verwachten ze bij Jeep dat de meeste mensen met een stapje hoger nog een stuk beter bediend worden. De Longitude biedt nog een stapje meer connectiviteit. Een tree hoger staat de Altitude, volgens Jeep staat dit voor een nog intensere rijbeleving. Bovenaan vinden we de Summit, waarop zo’n beetje alles zit wat je je kunt wensen.

Prijzen starten vanaf 37 mille, de Longitude is er voor 38.500 euro, de Altitude kan je kopen voor 40 duizend euro, terwijl de Summit 43.500 euro moet opbrengen. Geen onredelijke prijzen, voor een auto die volledig is uitgerust met de nieuwste techniek van Stellantis. We zien ‘m wel staan, en succes hebben!