Nog nooit eerder verkocht Jeep zoveel auto’s van een specifiek model als van de Avenger. Een bijzonder groot succes dus, dat te danken is aan het betaalbare aanbod, het hippe design en het vlotte karakter. Net als veel andere modellen uit het Stellantis concern gaat het hier om een batterij van 54,0 kWh capaciteit, waarvan netto 51,0 kWh te gebruiken is voor het rijden. Niet heel veel zou je zeggen, maar besef wel dat de BEV’s van Stellantis bekend staan om hun zuinige karakter. Dat ondervonden we ook in de praktijk. Het was weliswaar zomer, dus de omstandigheden waren gunstig, maar we haalden ruim 350 kilometer op een acculading, en als we iets meer ons best deden, kwamen we daar zelfs nog bovenuit. Waarden tussen de 10 en 15 kWh per honderd kilometer op de boordcomputer zijn geen uitzondering.
Terwijl je bij het uiterlijk nauwelijks de familie-afkomst terug kunt zien, is dit in het interieur iets meer het geval. Met name aan het infotainmentsysteem zie je gelijk de herkomst. Dat is zeker niet een nadeel, want het concern heeft z’n zaakjes goed op orde. Het scherm werkt naar behoren, snel, eenvoudig en intuïtief. Wat wel opvalt is dat de informatie tijdens het laden een klein beetje tegenvalt. Dat is met name het geval wanneer je bijvoorbeeld een langere reis plant, en wil weten of de laadpunten onderweg bezet zijn, en met hoeveel accucapaciteit je op de tussenstops arriveert. Die informatie ontbreekt helaas nog. Toch is dat geen punt, want de meeste mensen gaan hooguit één of twee keer per jaar met de auto op vakantie. In de Nederlandse omstandigheden is dit model gewoon uitermate geschikt voor korte en middellange afstanden. Daarbij helpt het dat de stoelen uiterst prettig zitten, je hebt snel je ideale zitpositie bepaald. Ruimte voor vier volwassenen is er, de koffers van de medepassagiers kan je kwijt in het 355 liter grote bagageruimte, zeg maar het Golf formaat van een enkele generatie terug. Prima dus.
Tijdens rijden valt op hoe stil de Avenger is. Nu kan je je afvragen of dat niet het geval is bij alle elektrische auto’s, immers ontbreekt het motorgeluid. Toch zit er nog wel wat verschil tussen de modellen, en bij de Jeep is de isolatie ruim voldoende. In 9 seconden zit je op de honderd kilometer per uur. Dat is op papier niet schokkend, in de praktijk voelt het vlot genoeg aan. De topsnelheid van 150 kilometer per uur is wat aan de lage kant, maar de ervaren EV-rijder weet dat het verbruik doorgaans exponentieel toeneemt bij een hogere snelheid. Geen enkel probleem dus. Van andere modellen weten we dat je op het instrumentarium het getal 154 ziet staan voordat de begrenzer ingrijpt. De 150 kilometer per uur is dan ook de GPS snelheid. Dankzij het regenereren hoef je het rempedaal nauwelijks te gebruiken. Sturen gaat neutraal en met vrij veel gevoel, waardoor je best leuk een bochtje instuurt. Het rijgedrag is fijn, je bent er snel aan gewend. Met name als het gaat om het inschatten van de mate van regenereren waardoor je het rempedaal bijna kunt negeren.
Met de Avenger heeft Jeep een hippe, kekke wagen in hun gamma die het eigenlijk verdient om de positie van de Volvo EX30 in te nemen als één van de meest populaire BEV’s van dit land. De beproefde Stellantis techniek stelt niet teleur, je zit en rijdt fijn en ook het verbruik is zeer laag. Snelladen gaat met 100 kW, ook dat is een mooie middenmoot. Tijdens het snelladen zouden we iets meer informatie willen en ook missen we tal van functies die in de app te bedienen zijn waardoor je op afstand precies kunt zien wat de status van je auto is. Het was zoeken met een vergrootglas naar minpuntjes, dus het is logisch dat deze Jeep zo goed scoort. Wat ons betreft meer dan verdiend.