Jeep doet het goed in Nederland. De Avenger is het meest verkochte model in de geschiedenis van het merk in ons land. Maar er zijn meer modellen die het merk in het gamma heeft. Zo is er bijvoorbeeld nog de Jeep Compass, die dezelfde techniek als andere spelers uit het Stellantis concern heeft meekregen. In dit geval gaat het om een 240pk sterke combinatie, waardoor de sprint van nul tot honderd wel erg snel is geworden. In 7,3 seconden is dat klusje geklaard, en het is lang geleden dat er een model van dit merk was dat zo snel op de 100 kilometer per uur zat. De topsnelheid is met 200 kilometer per uur ook heel netjes. Je kunt die getallen zonder blikken of blozen op een verjaardag noemen, en menigeen zal verbaasd zijn over die getallen. Erg vlot.
Onder de motorkap vinden we verder een elektromotor die een netto capaciteit van zo’n 10 kWh heeft. Dat is dus niet zo groot, desondanks weegt de koets in z’n geheel wel 1835 kilo, een stevige jongen dus. Zo ziet hij er dan ook optisch uit. De laadsnelheid loopt ook wat achter bij concurrenten, met 7,4 kW is dit dus een derde trager dan het reguliere driefase laden. Alsnog zal je in een goede twee uur volzitten, en kan je weer op pad. De actieradius is zo’n 50 kilometer, dus heel veel ritjes naar het werk of de supermarkt kan je gewoon volledig elektrisch doen. Over boodschappen gesproken, het kofferruim biedt 438 liter VDA Norm, en dat is best wel behoorlijk. Helemaal als je bedenkt dat er ook een accu aan boord moest worden toegevoegd om het aanbod daarmee nog gunstiger te maken. De CO-2 uitstoot daalde op papier namelijk flink naar 46 gram CO-2 per kilometer.
Scherm en infotainment systeem zijn geüpgraded en voortaan werkt het allemaal best prima. Verwacht nog steeds geen hightech en fancy systeem, maar het doet allemaal goed z’n job. Opmerkelijk is dat je onder het scherm de knoppen kunt vinden voor bijvoorbeeld de mate van tegendruk bij het sturen, of het regenereren aan- of uitzetten. De fysieke knoppen kunnen we sowieso wel waarderen, want die zijn in ruime mate aanwezig. De stoelen zitten goed en bieden een fijn overzicht over de weg, waardoor je altijd goed weet wat er voor je aan de hand is, zeker op de snelweg bij drukte kan dit erg handig zijn. Zo zie je bijvoorbeeld of je een stilstaande file nadert, of dat het gaat om kort oponthoud vanwege een inhalende vrachtwagen.
De Jeep Compass is een nette, volwassen en fijn rijdende auto. Het verbruik is met 1 op 15 ook best redelijk te noemen. Met een volle accu voelt de Compass snel aan. Het uiterlijk is ronduit stoer en avontuurlijk. Dankzij de -weliswaar kleine- accu kan je toch de meeste ritten elektrisch rijden. Op die manier kan je de kilometerprijs mooi laag houden. Verder is er ruimte voor voldoende spullen. De prijs is wel redelijk stevig en komt afhankelijk van de uitrusting zo tussen de 44 en 48 mille uit. Je moet dus wel lef hebben en je willen onderscheiden met deze auto. Dat zul je dan ook zeker doen, merkten we onderweg. Veel mensen prijzen het ontwerp en kijken nog een extra keer als je voorbijkomt. Een interessante auto!