Test Kia Cee’d SW 1.6 CRDi

Test Kia Cee’d SW 1.6 CRDi

2019-02-14T20:18:22+00:0014 Feb 2019, 19:05|Categories: Kia|

Wat zoekt een zakelijke rijder die veel onderweg is? Waarschijnlijk wil hij of zij een comfortabele en ruime auto met een prettig rijgedrag, voorzien van de nodige opties en waarmee je vooral niet zo vaak bij de pomp hoeft te staan. Als we die eigenschappen op een rij zetten en vergelijken met de Kia Cee’d SW, zien we verrassend veel overeenkomsten. Een echte zakenauto dus. We zijn erg benieuwd of de zakelijke uitstraling ook in andere eigenschappen terugkomt. Aan boord van de rode testauto vinden we een 1600cc grote dieselmotor, de welbekende CRDi.

In het interieur is het aangenaam vertoeven. Je beschikt over alle luxe die je je kunt wensen en de afwerking is goed. De automatische transmissie met dubbele koppeling telt 7 verzetten. Het neemt een hoop voetenwerk weg en zorgt dus voor een ontspannen rit van huis naar werk en vice versa. Er is een aantal features waar we verder op in gaan. Wat te denken van het instelbare stuurwiel, die instelbaar is op verschillende karaktereigenschappen: comfort, neutraal en sport. Voor een rustig rijgedrag is comfort aan te raden, neutraal bij een gemiddeld rijgedrag en sport uiteraard voor een sportiever rijgedrag. We hebben het weleens eerder opgemerkt, de standen voelen lichtelijk kunstmatig aan. Dat is jammer, want verder is het een prettig sturende auto. De luxe is overal in aanwezig, want stuurwielverwarming, stoelverwarming en een licht- en regensensor vind je niet overal.

We zijn tevreden over de ruimte achterin. Ondanks het dakraam is er voldoende hoofdruimte, en ook met de beenruimte zit het wel snor. Met het uiterst intuïtieve navigatiesysteem reis je uiterst eenvoudig naar je bestemming. Ook de overige knoppen zijn behoorlijk handzaam. Wel is het zo dat er op het stuur alleen al 13 verschillende knoppen aanwezig zijn. Dat zijn er een heleboel, wat het overzicht niet bevordert. Ben je op zoek naar veel ruimte, dan is dit je vriend. Met een bagageruimte die 528 liter meet, overtref je menig buurman. Een ritje op de zaterdagochtend naar Ikea is dus geen enkel probleem. Als het moet, is de ruimte door het neerklappen van de achterbank te vergroten naar 1642 liter. Laat die reis maar beginnen!

Met het gewicht van 1316 kilo is de Cee’d een redelijke middenmoot. Het vermogen van 136pk en het koppel van 300Nm kunnen er flink aan sleuren, waardoor je toch nog in 10,9 seconden naar de honderd spurt. Ga je voor de topsnelheid, besef dan dat het niet mogelijk is om drie cijfers op het instrumentarium te laten zien aan je vrienden, waarvan het eerste cijfer een twee is. 197 kilometer per uur is echt het maximum. De automatische transmissie schakelt redelijk soepel over, slechts heel af en toe zijn er kleine haperingen, maar die vallen nauwelijks op. Het gemiddelde verbruik is 4,2 liter op honderd kilometer, dus omgerekend ongeveer 1 liter diesel op 23,8 kilometer. Reken erop dat dit in de praktijk nauwelijks mogelijk is, maar met een kilometer of 17 per liter dieselolie moet het zeker mogelijk zijn om een verre bestemming te halen, zonder al te veel te hoeven tanken. De tankinhoud van 53 liter zorgt er namelijk voor dat je zeker 900 kilometer kunt rijden op één tank. Voor de zakelijke rijder bijna minstens zo belangrijk. Met de kwaliteiten die de auto tijdens de test heeft laten zien, adviseren we ‘m zeker hoog op je lijstje te zetten. Voor net iets meer dan 30 mille rij je de in auto die wij hebben getest.

Plus punten

  • Veel uitrusting voor weinig
  • Fijne motor
  • Ruim

Min punten

  • Automaat schakelt niet altijd optimaal