Test Kia Optima 1.7 CRDi First Edition

Test Kia Optima 1.7 CRDi First Edition

2019-02-14T20:18:26+00:0014 Feb 2019, 19:35|Categories: Kia|

De klassieke verdeling van automodellen bestond uit 6 categorieën: het A- tot en met het F-segment. Het A-segment bestaat uit kleine compacte stadsautootjes, het B-segment zijn de compacte auto’s, de kleine middenklassers worden tot het C-segment gerekend, de middenklassers tot het D-segment, de grote middenklasse is het E-segment het de topklasse het F-segment. Inmiddels zijn er natuurlijk veel meer carrosserie varianten bijgekomen, denk aan de SUV, MPV en natuurlijk de cross-over. Kia opereerde tot voor kort vooral het A- tot en met het C-segment, en ze hebben een MPV in het gamma. Met de komst van de Optima heeft het merk sinds 2012 ook een middenklasser in de schappen staan. Inmiddels is de tweede generatie gelanceerd, hoog tijd voor een uitgebreide test.

Om te zien hoe de Optima zich verhoudt ten opzichte van de concurrentie kiezen we ervoor om een roadtrip richting het oosten van Europa te maken. We pakken de E30, de Europese autosnelweg van Den Haag naar Moskou. Uiteraard zullen we de Russische hoofdstad niet bereiken, maar het eerste deel van de route volgen we deze weg. In het westelijke deel van Duitsland wordt de snelweg kort onderbroken, de bouw van de rondweg bij Bad Oeynhausen is nog niet voltooid. De Optima laat zich op de snelweg van een prettige kant zien. De automaat schakelt soepel en geruisloos. De stilte aan boord is opvallend, net als de snelheidsbeleving. Met een gangetje van 130 kilometer per uur reizen we oostwaarts, maar voor het gevoel rijden we nog geen 100. Complimenten voor Kia op dit vlak dus. Halverwege Duitsland valt op hoe groot de actieradius is. De tankinhoud is 70 liter, en bij een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 17 kom je dan zomaar 1100 a 1200 kilometer ver op één tank.

Pas na een uur of 9 achtereen sturen bereiken we de Poolse grens. We hadden al geen strenge grenscontroles verwacht, maar het valt zelfs nauwelijks op dat we het Oost-Europese land bereiken. Polen kent sinds kort een uitstekende infrastructuur. Extreem goed zelfs, want de snelweg van west naar oost door het zuiden van Polen is gloednieuw. In slechts 5,5 uur sta je vanaf de Duitse grens met Polen aan de Oekraïense grens. Zo ver gaan we echter niet gelijk, we maken een tussenstop in de Poolse plaats Wroclow (Duits: Breslau). Deze stad was tot en met de Tweede Wereldoorlog in Duitse handen, en die invloeden zie je veel terug. Op een oneffen klinkerweg in de binnenstad valt op hoe goed de vering en demping van de Optima zijn. Dankzij het handzame en intuïtieve navigatiesysteem vinden we altijd in een handomdraai de weg.

Achterin zit je vorstelijk. Zowel been- als hoofdruimte zijn heel dik in orde. Met 510 liter bagageruimte hoef je nooit meer te zweten voordat je een paar weken op vakantie gaat, er kan ontzettend veel mee. De luxe aan boord is overweldigend. We noemen een aantal zaken: adaptieve cruise controle met lane keep assist, stoelverwarming- en ventilatie, achterbankverwarming, stuurwielverwarming, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. De unieke troef die Kia in handen heeft is de prijs: voor minder dan 40 mille (39 duizend euro) is de nieuwe Optima voor jou. Vooralsnog is de auto uitsluitend verkrijgbaar als diesel met de 1.7 CRDi. Motor en automaat zijn vriendjes van elkaar en werken goed samen. De motor is krachtig genoeg voor deze Kia. Het enige minpuntje is dat de automaat soms even moet zoeken welke versnelling er gekozen moet worden. Als we echter het totaalbeeld bekijken, kunnen we niet anders concluderen dan dat dit weleens dé concurrent in het D-segment kan zijn. Nu alleen nog werken aan de bekendheid.

Plus punten

  • Concurrerende prijs
  • Hét alternatief in het D-segment
  • Bouwkwaliteit

Min punten

  • Mist bekendheid
  • Automaat mist tikje verfijning