Het is voor een Zuid-Koreaans merk lastig om in Nederland door te breken in het D-segment. Bij de lancering van de Kia Optima in 2012 gaf de importeur al aan dat je ‘m nooit veel op de weg ging zien, enkel en alleen al vanwege het feit dat er maar 500 exemplaren van de voorgaande Optima beschikbaar waren voor de Nederlandse markt. Zo ver we weten is dat bij de nieuwe Optima niet het geval, dus hij moet zeker kunnen scoren. Omdat het overgrote deel van de zakelijke consument voor een lage bijtelling zal kiezen, hebben wij gekozen voor de Hybrid, waarvoor slechts twintig procent hoeft te worden bijgeteld.

Op het eerste gezicht is al duidelijk zichtbaar dat er een hoop is veranderd ten opzichte van z’n voorganger. Vooral de achterlichtunits zijn grondig onder handen genomen. De Zuid Koreaan heeft nu zelfs een uitstraling die sommige autoleken doet denken aan een model van de Duitse drie. Een groter compliment kan Kia zich natuurlijk niet wensen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het interieur. De uitstraling hiervan is hoogwaardiger dan ooit tevoren en de afwerking is van een hoog niveau. De deurpanelen zijn versierd met gestikt leer. Pas als je in detail gaat kijken naar de afwerking vallen een paar kleine missers op bij de twee achterdeuren. De gehele stoel is met leer afgewerkt en zit prima. Opvallend is dat de achterbank behoorlijk doorveert, waardoor je het gevoel van een fauteuil krijgt.

De benzinemotor wordt ondersteund door een elektromotor en beide leveren opgeteld 150 paardenkrachten. Het maximumkoppel bedraagt 180nm. Een sprint naar honderd is zo gebeurd, namelijk in 9,2 seconden. Uiteindelijk is 190 kilometer per uur zelfs mogelijk. De Optima voelt lekker vlot aan en de automaat schakelt goed over. Eigenlijk voel je je al heel snel thuis. Het navigatiesysteem blinkt uit in twee dingen, namelijk doeltreffendheid en simplisme. Door zijn eenvoud is deze ontzettend makkelijk te bedienen. Nadeel is dat het navigatiesysteem niet als losse optie kan worden besteld, deze maakt onderdeel uit van een pakket waarbij er gelijk een forse meerprijs dient te worden betaald.

Het rijgedrag van de Optima Hybrid is verbluffend goed. De accupakketten liggen laag, waardoor het zwaartepunt eveneens op een laag niveau ligt. Daardoor gaat ‘ie ontzettend stabiel door bochten en blijft de auto koersvast. Nadeeltje is de geringe bodemvrijheid waardoor je moet opletten voor hoge drempels of stevige stoepranden. Het kan daardoor namelijk voorkomen dat je gevoelig over de bodem schraapt. Het verbruik blijft beperkt. Daar waar Kia een utopische 1 op 20 beloofd haal je alsnog de 1 op 15 met gemak. En dat is een aardige score. Concluderend kan gesteld worden dat de Kia Optima Hybrid een erg aangename reisgenoot is. De prijs bedraagt 30 mille voor de redelijk ‘kaal’ uitgeruste variant terwijl er met zes mille extra een compleet pakket tot je beschikking staat. Voor 36 duizend euro heeft de Optima Hybrid lederen bekleding, stoel- en stuurwielverwarming, stoelventilatie, cruise controle, lane departure warning en verwarming in de achterbank. Bij de concurrent zal je dit complete pakket voor deze prijs in elk geval niet vinden.