Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse D-segmenters in Nederland. De Kia Optima doet daartoe een poging. Daar waar het model eerst als sedan op de markt is verschenen, komt de Optima nu als stationwagen met de toevoeging ‘SW’. Het motoraanbod is vooralsnog beperkt tot één diesel en één benzinemotor. Met dit model wil het Koreaanse merk voet aan de grond krijgen op Europese bodem, zoals de Toyota Avensis en Mazda 6 dat in het verleden al wisten te doen. Deze Japanse modellen wisten de handen op elkaar te krijgen en boekten redelijke successen. Wij zoeken uit of de Optima SW diezelfde potentie heeft – in het land van de stationwagens.

De Kia Optima SW oogt stoer, bijdetijds en groot. Dat heeft ondermeer te maken met het optische GT-line pakket, waardoor de buitenzijde wordt opgetuigd. Het geheel ziet er stoerder en breder uit. Eenmaal ingestapt worden we overgoten met luxe. Lederen bekleding, stoelverwarming, stoelventilatie, noem het maar op: de auto heeft het wel. Op het stuur vinden we maar liefst 12 knopjes, die dienen voor audio- en telefoonbediening en de adaptieve cruise controle. Ruimte aan boord is er ruimschoots. De kofferbak meet 552 liter. Zowel voorin- als achterin zitten passagiers erg comfortabel. Passagiers op de achterbank genieten daarnaast op een koude ochtend van achterbankverwarming, een optie die we zelfs in het hoogste segment niet vaak aantreffen.

Zoals gezegd zijn er twee verschillende motorvarianten beschikbaar in de Kia Optima SW. De 1.7 dieselmotor levert 141pk en weet daarmee in 10,2 seconden naar honderd te sprinten. De topsnelheid bedraagt 203 kilometer per uur. De benzinevariant doet daar nog een flink schepje bovenop. Het vermogen is namelijk 245pk en 353Nm aan koppel. Daarmee knalt de auto in 7,6 seconden naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid van deze snelle variant is 232 kilometer per uur. Gemiddeld is het verbruik volgens de fabrieksopgave 8,2 liter op 100 kilometer, in de praktijk moet je rekenen op 1 liter benzine per 10 kilometer. Dankzij het riante vermogen voelt de auto snel aan, en zit je snel op illegale snelheden. Jammer is dat het geluid enigszins wordt ‘gefaked’ via de speakers, zo lijkt het alsof je met een zescilinder onderweg bent, terwijl dit in werkelijkheid uiteraard niet het geval is, de Optima SW beschikt over een conventionele viercilinder benzinemotor, weliswaar aangevuld met een stevige turbo.

Het rijgedrag van de Kia Optima SW is licht sportief te noemen. Het onderstel is dermate afgesteld, dat bochten met veel gemak kunnen worden genomen en de vergevingsgezindheid vrij groot blijft. Verwacht geen rasechte sportieve aspiraties, daarvoor is het gewicht nu eenmaal te hoog, dit bedraagt 1580 kilo. De basisprijs van een Optima SW ligt op 33 mille voor een kale diesel, benzine rijden kan vanaf 58 duizend euro, maar daarvoor heb je gelijk in één klap alle opties. Dat klinkt mooi, maar de zeer hoge basisprijs van deze benzinevariant zal een succes in Nederland weten te voorkomen. De dieselvarianten maken meer kans, maar ook daarbij geldt dat het niet om duizenden zal gaan. Kia doet er goed aan om eerst een basismotortje in de Optima te schroeven, om vervolgens successen te boeken. Want de kwaliteiten zijn er in elk geval wél.