Test Kia Pro_Cee’d GT

Test Kia Pro_Cee’d GT

2019-02-14T18:04:35+00:0014 Feb 2019, 18:35|Categories: Kia|

Kia heeft de smaak te pakken. Nadat de Duitse ontwerper Peter Schreyder de pen heeft neergelegd bij Audi en later bij Volkswagen is gaan ontwerpen, wordt er dankzij zijn werk nu bij Kia veel progressie geboekt. Waar je op een verjaardagsfeestje nauwelijks durfde te vertellen dat je een Kia rijdt, is dat nu wel anders. Kia probeert het imago van een aantal jaar geleden te verbeteren en aansprekende auto’s te maken voor de Europese markt. Dat is met het lanceren van de Pro_cee’d GT naar ons idee bijzonder goed gelukt. Als je met deze auto door de straat rijdt eis je alle aandacht op.

De Pro_cee’d GT laat het hart van de sportieve bestuurder een tikje sneller kloppen bij de vermelding dat deze Koreaan maarliefst 204 paarden onder de motorkap heeft liggen. En niet alleen het vermogen moet de bestuurder aanspreken. Van het exterieur druipt de sportiviteit af. De auto is laag, heeft een dubbele uitlaat, een spoiler en prachtig ogende ‘cube’ verlichting. De Pro_cee’d GT krijgt af-fabriek standaard xenonverlichting mee. Zoals veel sportieve auto’s heeft de Pro_cee’d GT een kleine achterruit wat de auto sportiever doet ogen. De achteruitrijcamera die Kia levert is daardoor geen overbodige luxe, en ja, ook deze optie is standaard.

In de auto zelf kan je niet om de typeaanduiding GT heen. Overal zijn GT logo’s aangebracht; op het stuur, op de kuipstoelen en op het dashboard. De sportieve look wordt nog eens extra benadrukt door het fel rode stiksel dat het dashboard, de deuren en de stoelen siert. Het interieur van de auto heeft een donker uiterlijk doordat het plafond in de auto zwart is. De snelheidsmeter veranderd door het indrukken van het GT-logo op het stuur van een analoge kilometerteller naar een kilometerteller die de snelheid digitaal aangeeft. Bovendien is de turbodruk en de hoeveelheid koppel zichtbaar. Het is jammer dat Kia de knopjes in de auto geen sportief sausje heeft gegeven. De bediening en knoppen zijn hetzelfde als alle andere modellen van Kia en daardoor een beetje saai. Een voordeel daarvan is de ergonomie. Kia zorgt er de laatste tijd voor dat de knoppen altijd eenvoudig bedienbaar zijn en ook voor de bediening van het infotaimentsysteem hoef je bij Kia geen ICT’er te zijn.

Rijden in de GT is geen straf, alleen al het zitten in de halflederen Recaro kuipstoelen is een plezier. Dankzij het rijke vermogen accelereert de auto fors en is binnen 7,7 seconden de 100 km/u bereikt. De viercilinder is niet storend aanwezig en hangt heerlijk aan het gas. Sportieve auto’s willen nog wel eens een zenuwachtige indruk maken maar dit is niet het geval bij de GT. Net als de diepe, deunende bassen die onder een auto vandaan kunnen komen als er eens flink gas wordt gegeven; ook hier beschikt de GT niet over. Of dit jammer is of niet valt over te discussiëren.  Als je achter de auto staat en goed luistert dan laten de uitlaten van de GT je af en toe eens verrassen met sportieve plopjes, maar dit is zeldzaam te noemen. Zuinig is de GT niet, maar de schuld daarvan moeten we bij onszelf zoeken en niet bij Kia, we konden namelijk het gaspedaal bijzonder goed vinden in de GT.

Kia maakt het autorijden voor de sportieve bestuurder een stukje leuker door deze Pro_cee’d GT op de markt te brengen. De auto bevat alle ingrediënten waar de sportieve bestuurder naar zoekt; de Kia is compact, heeft een lekker krachtige motor, stuurt lekker, levert heerlijke prestaties en ziet er ook nog eens leuk uit. Dit alles wordt nog veel mooier als je naar prijs kijkt. Voor € 29.995,- staat de Pro_cee’d GT met een complete uitrusting bij je op de oprit. De GT kan gepositioneerd worden tussen auto’s als de Seat Leon FR, Citroen DS4, Peugeot 308 GTI en de Renault Megane GT; eigenlijk de auto’s die net niet het stempel kunnen hebben van een hot hatch. De GT is laagdrempelige auto die toegankelijk is voor een brede doelgroep. Naast het sportieve karakter van de auto is de auto ook gewoon een goede stadswagen waarmee rustig gereden kan worden. De normale uitvoering van de cee’d had al een sportieve look, maar de GT doet hier nog een schepje bovenop en dat is ons goed bevallen.

Auteur: Jaap Heijligers

Fotografie: Arjo Bruijnes

Plus punten

  • Prachtige uitstraling
  • Fijn rijgedrag
  • Prijs-kwaliteitsverhouding

Min punten

  • Energielabel D
  • Geen sportief tintje qua bedieningsknoppen