Naar eigen zeggen zijn ze het snelst groeiende automerk van Europa. Leán Verstoep, managing director van Kia schat dat het merk dit jaar hoog in de top-10 autoverkopen eindigt. Het grootste model van het Zuid-Koreaanse merk zal hier niet gelijk een grote bijdrage aan leveren, Kia moet het vooral hebben van de kleinere en compacte modellen. Vooral de Picanto gooit hoge ogen en is over de eerste twee maanden van dit jaar het best verkochte model. Dat belooft dus nog wat voor het komende jaar. Onderdeel van de grote modellenwijziging is de vernieuwde Sorento. Deze is opnieuw naar de tekentafel gestuurd en kwam terug met scherpere en actuelere lijnen. Vooral het front is in lijst met de rest en de achterzijde vertoont gelijkenissen met de Jeep Grand Cherokee.
Baden in luxe is wellicht een te stevige krachtterm, maar het gaat er zeker luxe aan toe in het testmodel. Van alle leverbare opties ontbreekt er maar één en dat is het verwarmbare stuurwiel. Op andere Sorento’s is dit wel gewoon leverbaar. De Dynamic Line is de standaarduitrusting en deze omvat al zeer vele opties. Kom je nog wat tekort, dan voorziet de Executive Line in alle aanvullende denkbare mogelijkheden. De zitpositie is hoog en daardoor is er goed overzicht op de weg. De voorstoelen zijn zowel verwarmbaar als ventileerbaar. Voor de achterpassagiers is er alleen stoelverwarming. Ruimte aan boord is er zat, maar zoals gebruikelijk zijn de achterste stoelen alleen te benutten door kinderen. De bagageruimte bedraagt met vijf personen aan boord een forse 605 liter. De Sorento is dus een echte pakezel die een hoop kan verstouwen. De navi blinkt uit in eenvoud en daarom zullen er maar weinig mensen verdwalen met dit systeem.
Hoewel je waarschijnlijk een kleinere motor zou verwachten, huist er in de Kia gewoon nog een stevige 2.2 liter dieselmotor met 200pk. Het koppel is met 441nm ronduit fors te noemen. En dat merk je goed tijdens het accelereren. De auto is niet uitermate vlot, maar heeft wel ontzettend veel kracht. Een sprint naar honderd neemt 9,8 seconden de tijd in beslag en voor de topsnelheid van 190 kilometer per uur hoef je je niet te schamen. Een vervoersmiddel als deze zal echter vooral worden gebruikt in combinatie met het trekken van een caravan naar een zuidelijk oord. Daarmee ben je aan het juiste adres, want er mag 2 ton geremd worden meegevoerd.
Het onderstel is comfortabel en daardoor kan je met hoge snelheid over drempels, zonder dat dit veel incasseringsvermogen van de inzittenden vraagt. Het stuurgedrag is wat wollig maar past bij het karakter van de wagen. Als we kijken naar de concurrentie, dan zijn er hiermee maar weinig te vergelijken. Natuurlijk hebben we de Duitse concurrenten als een Audi Q5 of een BMW X3, maar deze bieden iets minder ruimte en hebben een ander imago. Nee, we verwachten niet dat we de nieuwe Kia Sorento ontzettend veel op de weg gaan tegenkomen. Juist daarom is het misschien wel leuk om je te onderscheiden. Want aan z’n kwaliteiten zal het niet liggen. Misschien dat het verbruik van 1 op 11 consumenten zal tegenhouden, maar vooral de BPM-belasting – vanwege het ietwat onzuinige verbruik – doet de prijs flink opstuwen. De Kia Sorento is er voor net wat minder dan 50 duizend euro. Het testmodel kost 66.000 euro.