Dit jaar beleven we opnieuw een zachte winter. Volgens het KNMI verdient deze winter zelfs het predicaat ‘uitermate zacht’. Mogelijk eindigt deze winter in de top-10 warmste winters sinds het begin der metingen in 1706. Elektrische auto’s zijn gevoelig voor de temperatuur. Vooral wanneer het kwik onder nul komt, loopt de actieradius vaak snel terug. Net op het moment dat onze testperiode met de Kia Soul EV is begonnen, begint het te vriezen. Bij wegrijden vertelt de boordcomputer dat er nog 124 kilometer ‘in het vat zit’. Een behoorlijke uitdaging, omdat we die dag nog zeker 120 kilometer moeten rijden, zonder dat er tijd is om onderweg op te laden. De thermometer wijst 2 graden onder nul aan. Gaan we dit halen?
Een belangrijke manier om het bereik te vergroten is het uitzetten van de verwarming. Zo gezegd zo gedaan, maar na een halfuur rijden wordt het wel erg koud. We kunnen de verleiding niet weerstaan om de verwarming toch maar aan te zetten, en onmiddellijk worden er vijf kilometers van de voorspelde actieradius afgesnoept. Eenmaal op plaats van bestemming resten er nog tien kilometers in de accu. In de directe nabijheid van ons redactieadres zijn nauwelijks laadpalen te vinden, maar een halve kilometer verderop is er wel een. Het met deze laadpaal (12 kW) mogelijk om in circa zeven uur de gehele accu op te laden. Met een snellader (43 kW>) is de batterij in pakweg een halfuur voor 83 procent opgeladen. Tijdens de weersomstandigheden van de testperiode is het mogelijk om met die lading honderd kilometer ver te komen.
Standaard is de Kia Soul EV zeer luxe uitgerust. Navigatie, stuurwielbediening, stoelverwarming en natuurlijk is ‘ie uitgerust met een automaat. Tijdens het rijden valt op hoe soepel alles werkt. Het omgevingsgeluid is zeer op de achtergrond, vergelijkbaar met een nieuwe S-klasse. Doordat er geen versnellingen zijn verloopt de acceleratie zeer soepel en geruisloos. Voor het gevoel is de Koreaan zeer rap, zeker tot snelheden van 70 kilometer per uur. Op papier wordt een acceleratie van nul tot honderd in 11,2 seconden opgegeven en de topsnelheid ligt op 145 kilometer per uur. Daarbij moet wel worden gezegd dat de actieradius bij snelheden boven de 100 kilometer per uur aanzienlijk afneemt. De vering en demping is van een hoog niveau, het rijgedrag is ronduit comfortabel. Tegelijkertijd beschikt de Soul over een flinke dosis sportiviteit, vooral dankzij het lage zwaartepunt. Het is goed mogelijk om een bocht vrij sportief te nemen, zonder dat er sprake is van onderstuur.
Nederland lijkt nog niet geheel klaar te zijn voor het elektrische rijden. Ondanks het feit dat er meer laadpalen dan elektrische auto’s zijn, gaat het laden vaak erg traag en sta je zo zeven uur aan de paal. Om de proef op de som te nemen togen we naar Groningen, circa honderd kilometer per enkele reis vanaf ons redactieadres. Bij de snellader in Pesse (Drenthe) haperde het systeem dikwijls, en kregen we vaak de melding ‘laadfout’ te zien. Hoewel dit eenvoudig is op te lossen ontstaat er wel het volgende probleem; er kan slechts honderd kilometer worden gereden op de capaciteit die een snellader levert. Door de winterse omstandigheden is dit behoorlijk beperkt, want volgens de collega’s van het Duitse autobild zou het bij een graad of 25 warmer het mogelijk moeten zijn om 212 kilometer op een acculading te rijden. De Kia Soul EV is in elk geval een fijne reisauto, die de grootste actieradius heeft ten opzichte van vergelijkbare elektrische auto’s op dit moment. De prijs ligt op 33 mille en daarvoor ontvang je ontzettend veel luxe. Ben je op zoek naar een elektrische auto, dan raden we zeker de Kia Soul EV aan.