‘Never change a winning team.’ Dat moet Peter Schreyer – designer van Kia – aan de tekentafel hebben gedacht. De Kia Sportage is uiterst subtiel bijgepunt, de aanpassingen beperken zich tot een licht gewijzigd front en andere achterlichtunits. Binnen is dezelfde filosofie toegepast, op enkele details na is het dashboard onveranderd gebleven. Door het stoere front ziet de Sportage er gewoon goed uit. Het ontwerp is nog steeds actueel, ondanks de zeer beperkte aanpassingen. Kia beschrijft het ontwerp zelf in marketingtaal als ‘lijnen die uw verlangen prikkelen’.

De hoge zitpositie zorgt ervoor dat je goed overzicht op de weg houdt. Het uitzicht op het dashboard is dik in orde, alhoewel veel onderdelen nog uit vrij hard materiaal bestaan. Een leder stuurwiel is een optie, en gelukkig was dit onze testvariant aanwezig. En dat is ook wel een must, omdat het standaard stuurwiel nogal goedkoop aanvoelt. Links op het stuur vinden we de bediening voor audio, rechts die voor de cruisecontrole. Met de ergonomie is niks mis, de regeling voor klimaat ligt ook makkelijk onder handbereik. Het navigatiesysteem is van het soort dat we uit meer Kia-modellen kennen, en blinkt uit in eenvoud en gebruikersgemak. Ook de kaart wordt goed weergegeven en is bijna van Google maps kwaliteit. Alle wegen worden goed en overzichtelijk op het scherm getoond, en het invoeren van een bestemming geschiedt in een mum van tijd. Iets minder enthousiast zijn we over de stengels achter het stuur, waarmee de ruitenwissers en het licht kunnen worden geregeld. Deze stengels voelen een beetje goedkoop aan.

De halflederen voorstoelen zitten naar behoren en optioneel is natuurlijk stoelverwarming te bestellen. De testauto is ook uitgerust met het infinity premium audiosysteem. Dit hifi-systeem heeft zeven luidsprekers en telt twee tweeters, vier luidsprekers in de deuren en een subwoofer met externe versterker die volgens Kia voor een superieure geluidskwaliteit zou moeten zorgen. Na een uitgebreide test kunnen we dit inderdaad beamen. De Sportage heeft ook een Aux- en USB-aansluiting waardoor vrijwel alle devices geschikt zijn om geluid af te spelen via dit systeem. Niet onbelangrijk is verder de dual-zone airco, ook wel de gescheiden temperatuursregeling genoemd. Voor de achterpassagiers is er overigens genoeg ruimte aan boord. Twee volwassenen kunnen prima zitten op de achterbank, maar als er nog een volwassene op de achterbank bijkomt wordt het wel erg krap. De bagageruimte meet een ruime 564 liter, genoeg ruimte dus voor de bagage van een gezin dat op vakantie gaat.

De 1591cc grote benzinemotor levert 135pk. Het koppel bedraagt 164Nm. In de praktijk is het net alsof de Sportage iets minder vermogen heeft. De sprint naar honderd is met 11,5 seconden ook niet heel vlot, maar traag is het ook allerminst. De relatief lage topsnelheid van 178 kilometer per uur verraad dat de motor nog een behoorlijke kluif heeft aan de 1280 kilo wegende Kia. De handgeschakelde zesbak laat zich soepel door de versnellingen gaan. Anders dan in een aantal andere modellen heeft Kia ervoor gekozen om de adaptieve stuurwielbediening niet te leveren in de Sportage. Wat ons betreft geen verkeerde keuze, aangezien dit nogal zorgt voor een kunstmatige gevoel tijdens het sturen. Het verbruik ligt met 8 liter per honderd kilometer een stuk hoger dan beloofd, wellicht is het feit dat de motor moeite heeft met het gewicht van de auto hier debet aan.

De prijzen beginnen bij 25 duizend euro voor de Economy Line. In totaal zijn er twee benzine’s en een dito aantal dieselmotoren. De tweeliter benzine levert 166pk en is een ruime tel sneller bij de honderd. De basisprijs voor deze motor ligt op 32 mille, terwijl dieselen bij duizend euro minder begint. De meest luxueuze uitvoering is de tweeliter diesel met 184pk en vierwielaandrijving, deze kost maar liefst 50 duizend euro, hetgeen mede te wijten is aan de CO-2 taks die de overheid voor modellen die veel schadelijke stoffen uitstoten heeft ingesteld.