Kia is de laatste jaren goed bezig. Terwijl lange tijd alleen het particuliere koperspubliek werd aangesproken, gaan er ook steeds meer zakelijke rijders naar het merk. Het wordt een steeds serieuzer alternatief voor veel mensen. Sinds kort is de Sportage vernieuwd, en daarmee moet het nog aantrekkelijk worden voor veel mensen om te kiezen voor deze combinatie van een SUV en een crossover. In de 22 jaar dat de Sportage is ons land is, heeft het model een flinke cultivering doorgemaakt. In eerste instantie was het vooral een terreinwagen, een kleine Jeep voor de man met de geringe beurs. Inmiddels is hij volwassen geworden. We krijgen een testversie in een prachtig rode kleur en valt daardoor goed op. Zowel de voor- als achterkant is flink onder handen genomen, alleen kenners herkennen de vorige generatie nog.

De achterkant is een schot in de roos wat ons betreft, maar de voorkant oogt iets minder. De grote grille is nog even wennen, vooral het grote rooster in de motorkap lijkt net niet helemaal in proportie. Maar smaken verschillen en mislukt is het design allerminst. Dat blijkt ook uit het interieur. De afwerking is van een hoog niveau en er zijn tal van opties beschikbaar op de Sportage. In de testvariant waren ze bijna allemaal aangevinkt. Zo beschikt de Sportage over lane keep assist, zolang je je handen aan het stuurt houdt, stuurt het systeem vanzelf. Helaas ontbrak adaptieve cruise controle, waardoor we nog wel zelf moesten accelereren en afremmen. Ondanks het vele aantal knopjes op de middenconsole is het overzicht goed en datzelfde geldt voor de ergonomie.

We hebben de 1.6 T-GDI tot onze beschikking, de meest krachtige benzinemotor die leverbaar is. Daarmee kom je maar weinig tekort. Al vanaf lage toeren pakt de motor goed op en het accelereren gaat vlot. Volgens het boekje kost dit 9,2 seconden en pas wanneer de teller 205 kilometer per uur aanwijst, is het feestje over. De handgeschakelde zesbak blinkt uit in souplesse en dat geldt ook voor het samenspel tussen gas, rem en koppeling. Het laat zich uiterst eenvoudig en soepel bedienen. Zowel voor- als achterin is het goed toeven, er is ruimte voor vijf volwassenen aan boord. Daarbij komt nog een bagageruimte 503 liter, dus die reis kan zo geboekt worden. De fabrieksopgave voorspelt een verbruik van 1 op 13,7 en daarmee zitten ze verrassend dichtbij de werkelijkheid. In de praktijk is er namelijk maar weinig verschil met deze opgave. Oké, als je flink accelereert kom je wel boven de 1 op 10.

Voor veel mensen zal het een rationele keuze zijn, deze Kia Sportage. Hij is praktisch, biedt veel ruimte en is niet eens zo heel duur. Het testmodel kost 38 duizend euro, maar daarvoor heb je dan ook bijna de meest luxe uitrusting die er mogelijk is. Daarbij hoort zelfs achterbank verwarming, ideaal voor de wintersport. Ga je voor budget, dan kan je voor 25 duizend euro een exemplaar op de oprit laten zetten. Maar een meer realistischer bedrag is 30 mille, voor die prijs heb je een redelijk compleet model met een basismotor. Een concurrerende prijs als je het ons vraagt. Reden genoeg om ‘m mee te nemen op je lijstje.