Yellow. Dat is deze nieuwe Kia Stonic. En die opvallende kleur geeft hem een frisse indruk. Het is een nieuwe stap voor het Zuid-Koreaanse merk in de grote concurrentiestrijd in dit segment. Tal van merken zijn gekomen met concurrerende modellen. Uit eigen huis is het de Hyundai Kona die het opneemt tegen de Kia, en vanuit andere merken zijn het modellen als de Opel Mokka X, de Renault Captur en de Mazda CX-3. In deze felle strijd is een aantal zaken van belang, zoals prijs en functionaliteit. Wij reden met de Stonic om uit te vinden of hij kan blijven staan tussen de kolkende ontwikkelingen in het segment.

De Stonic valt vooral op door zijn looks. Uiteraard – in de kleur waar wij ‘m in kregen, valt de Koreaan helemaal op, maar ook in een veel bescheidener kleur is er reden genoeg om voor zijn looks te vallen. Het front is uitdagend, bijdetijds en fris. De achterzijde kan ons iets minder bekoren, maar over het algemeen zijn we erg te spreken over het design. Binnenin gaat het er allemaal een stuk bescheidener aan toe. Het dashboard is strak, maar saai. Op het stuurwiel zijn tal van knoppen aanwezig waarmee audio en cruise controle kan worden bediend. Het geheel is overgoten met luxe, we Kia beschikt over lane keep assist, een systeem dat de auto binnen de lijntjes houdt zodra deze worden overschreden. Ook is er een dodehoeksensor, waarmee gevaarlijke situaties worden voorkomen.

Verdere opties die aanwezig zijn: stoelverwarming, stuurwielverwarming, een start-stop systeem met startknop, keyless entry – je hoeft geen sleutel bij je te hebben wanneer je de deur wilt openen – en een licht- en regensensor. Kortom, je komt niets tekort. Zeker niet als je bedenkt dat je al dat lekkers tot je beschikking hebt voor een prijs van slechts 25 duizend euro. Erg veel lof voor Kia dus! Dan naar het rijden. Zoals gezegd kan je de sleutel in je binnenzak laten. Ideaal. Met een druk op de startknop komt de 1.0 T-GDi tot leven die beschikt over een 120pk sterke benzinemotor. Een levendige motor, die wel goed hoorbaar is op de hogere snelheid. De prestatie zijn trouwens best netjes. 10,3 seconden voor een sprint naar honderd vinden wij een prima score, en de topsnelheid van 184 kilometer per uur is ook zeker wel iets om over naar huis te schrijven. Jammer dat het verbruik dan wel wat tegenvalt, met 7 liter op honderd kilometer lust de Koreaan een flinke slok.

Een ander punt dat ons opvalt is de beperkte binnenruimte. Eigenlijk is er niet eens heel veel meer ruimte aanwezig dan bij een Rio. Oké; toegegeven, de hoge zit is aangenaam voor het overzicht over de weg, maar daarmee zijn eigenlijk wel alle voordelen van de carrosserievorm benoemd. Natuurlijk kan het ontwerp je ook bekoren, en dat is voor veel mensen belangrijk. Maar daarmee houdt het ook wel op. De luxe die in de Stonic aanwezig is, kan je ook terugvinden in een Rio en qua weggedrag ontloopt het elkaar ook niet veel. Kortom, de Kia Stonic heeft een aantal voordelen, maar die moeten je wel in voldoende mate aanspreken. Mocht dat het geval zijn, dan raden we je zeker een bezoekje aan de dealer aan.

Benieuwd naar de Kia Stonic Private lease? Bekijk de link.