De drie auto’s van het merk Kia die wij getest hebben, waren allen klein van formaat. Want 2012 is het jaar van de A-segmenters. Om een keer wat anders te proberen kozen wij voor een test in de Kia Venga, het hoge broertje van de Rio. Door een hoge instap ideaal voor mensen van gevorderde leeftijd, maar ook voor jonge gezinnen blijkt hij prima te functioneren. Het ruimteaanbod en de slimme oplossingen hiervoor staan hierbij centraal.

Als bestuurder zit je goed in de Venga. Aan de rechterkant van de stoel kan een armsteun worden uitgeklapt, ideaal voor de wat langere afstanden. Het stuurwiel en de versnellingspook voelen ietwat goedkoop aan. De importeur heeft dit keer niet de meest luxueuze versie als demo ingezet, maar de meest verkochte. En dat veroorzaakt nog wel enige gewenning. Zo is er geen automatische airco aanwezig en voor stoelverwarming ben je al helemaal niet aan het juiste adres.  Zaken als cruise controle en stuurwielbediening zijn echter wel aan boord, dus helemaal behelpen is het niet.
Het wegklappen van de achterbank is erg eenvoudig, en daarmee ontstaat een ruimte van maar liefst bijna 1500 liter. Met de achterbank omhoog moet de Venga het stellen met een nog altijd niet misselijke 440 liter. Aan bagageruimte dus geen gebrek. De ruimte op de achterbank valt ook alleszins mee, voor volwassenen is het mogelijk om zonder al te veel moeite hier plaats te nemen. Wel moet deze het stellen met raamslingers, iets dat we ook al een hele tijd niet zijn tegengekomen.
Met een vermogen van 126pk heeft de 1.6 liter benzinemotor van de Venga weinig moeite om het gewicht van 1150 kilo voort te stuwen. Toch komt het vermogen niet helemaal tot zijn recht bij lage toeren, pas vanaf iets meer dan 6.000 toeren is het maximale vermogen beschikbaar. Het zal de doelgroep waarschijnlijk weinig interesseren, maar vooruit, hierbij de cijfers met betrekking tot accelereren en de topsnelheid. Het eerstgenoemde duurt 10,9 seconden en de top ligt op 182 kilometer per uur. Allemaal geen cijfers die tot de verbeelding spreken, maar daar is de consument ook niet naar geïnteresseerd bij dit type auto.
Een Venga koop je wanneer je een praktische auto met veel ruimte en een hoge instap wenst. De 1.6 liter benzinemotor doet goed z’n werk, het maximale vermogen komt pas bij hoge toeren vrij, maar over het algemeen komt ‘ie goed mee in het verkeer. En dat is ruim voldoende voor de doelgroep van deze auto. De prijzen beginnen vanaf 16 duizend euro en kunnen oplopen tot 24 duizend euro. Maar daarvoor krijg je dan niet alleen een erg praktische auto, maar ook een fijn sturende Venga met hoge zit. De Venga moet in ieder geval niet onderschat worden, in totaal zijn er al meer dan zesduizend van verkocht.