De kampioen van kleine stadsautootjes probeerde het onlangs ook een tree hoger. De Hyundai i20 is weliswaar een goede auto, maar kan niet tippen aan het niveau van de Mazda 2. Dit model staat al jarenlang bekend om zijn sportieve rijgedrag. Bij een nieuwe generatie heeft het merk dus een reputatie hoog te houden. Wat ons betreft is dit bij de jongste telg van de Mazda-familie met verve gelukt. Het is niet alleen het rijgedrag dat ons positief opvalt. Ook het uiterlijke design mag er zeker zijn. Het is natuurlijk geen nekkendraaier, toch oordeelt men vaak positief over het ontwerp.

Wat onze verbazing nog groter maakt is het interieur. Dit is zeer fraai gestilleerd en maakt een kwalitatieve indruk. De lederen elementen op het dashboard wekken zelfs de indruk dat het hier gaat om een premium merk. Aan de ergonomie is zeer goed gearbeid. De centrale knop waarmee het gehele infotainmentsysteem wordt bediend is onze favoriet. Naast de grote centrale knop is er nog een kleinere draaiknop voor het volume. Het systeem laat zich eenvoudig bedienen en binnen een uur ben je er geheel aan gewend. Het schermpje bovenop het dashboard heeft kenmerken van die je vaak in de nieuwste generaties Mercedes tegenkomt en verdient veel lof.

De Mazda 2 is te verkrijgen met verschillende benzinemotoren. Dieselen kan op dit moment nog niet. Helemaal onderaan staat de 75pk sterke SkyActiv die in de meest kale uitrusting voor 14 en een halve mille op de oprit staat. Voor dat geld heb je ook een goed uitgeruste Up! of 108. Boven de basisversie staat de variant met 90 pk die wij testen. Wat ons betreft is deze motor een aanrader. Met een beperkte uitrusting is deze te verkrijgen voor net iets meer dan 16 duizend euro. Bovenaan staat de versie met  115pk. Dat is op dit moment de topversie. Met een sprint naar honderd van onder de 9 seconden lijkt deze ook serieus rap te zijn. In de 90pk versie gaat het er wat minder sportief aan toe, maar een sprint van nul tot honderd in 11,9 seconden stemt nog altijd tot de tevredenheid. Hetzelfde geldt voor de topsnelheid van 177 kilometer per uur. Het verbruikt blijft hierbij beperkt tot 6,5 liter over honderd kilometer.

Wij rijden in de automaat met de meest luxe uitrusting die er denkbaar is. Het ontbreekt ons werkelijk aan niets. Stoelverwarming, navigatie, lederen bekleding en stuurwiel, alles is aanwezig. We zouden bijna wensen dat er ook nog adaptieve cruise controle beschikbaar is, maar deze optie is sowieso nog een uiterst zeldzaam verschijnsel in dit segment. Het onderstel is strak en sportief. Daardoor kan je vlot de bocht nemen. Tijdens die bochten blijft het stuurgevoel goed. Op langere afstanden gaat dit rijgedrag niet vervelen. Aan de andere kant, op snelwegen blijft de 2 op het gebied van comfort redelijk presteren.

Wat ons betreft behoort de Mazda 2 tot de top van het B-segment op dit moment. We durven zelfs te stellen dat deze auto op dit moment – voorjaar 2015 – de beste koop in dit segment is. Hij is vlot, sportief, praktisch en luxe, zonder dat daar de hoofdprijs voor moet worden betaald. Het interieur is een lust voor het oog en goed afgewerkt door middel van kwalitatief hoogstaande materialen. Daarom verdient de Mazda 2 het predicaat ‘Winnaar in het B-segment’.