Iedereen kent wel iemand die een Golf in zijn bezit heeft. En ook vrijwel iedereen kent wel iemand met een Astra. Het wordt al anders als je iemand in gedachten moet nemen die een Citroën C4 rijdt. Nog minder mensen kennen iemand met een Mazda 3. En eigenlijk vinden we dat wel een heel klein beetje jammer. Het sympathieke merk uit Japan gaat niet mee in de downsize trend en maakt nog steeds motoren met tweeliter inhoud. Ze vertrouwen liever op hun eigen techniek, ook wel Skyactiv genoemd. Om een lang verhaal kort te maken: met deze techniek denk het merk even zuinige motoren te maken als de concurrentie. Hoe zit dat met de 3? Welke kwaliteiten heeft dit model? Wij zoeken het uit in een test.

Anders dan in veel andere testen beginnen we nu met het interieur. Dit is namelijk erg opvallend. Dat is mede dankzij de opvallende crèmekleurige lederen bekleding, dat een luxe gevoel geeft. De zitpositie biedt genoeg hoofd- en beenruimte voor volwassenen. Op de achterbank is het net wat minder welgesteld, maar ook hier hebben volwassenen tot een lengte van 1 meter 90 genoeg bewegingsvrijheid. De bestuurder beschikt over de nodige veiligheidssystemen. Zo is er adaptieve cruise controle en een systeem dat waarschuwt wanneer de lijnen worden overschreden. De overvloedige luxe bestaat uit ondermeer automatische airco, stoelverwarming en een navigatiesysteem met een centrale knop op het middenconsole. Kortom, alle ingrediënten die een hedendaagse C-segmenter aan boord moet hebben, zijn aanwezig.

We rijden met de versie die 120pk biedt. Let wel, dat gaat dus over een tweeliter benzinemotor. Opvallend genoeg is de motorinhoud dus heel fors voor het aantal pk’s. Daar staat tegenover dat de motor best goed presteert, in 8,9 seconden spurt je naar honderd en de topsnelheid bedraagt een riante 195 kilometer per uur. De Mazda 3 die wij rijden is gekoppeld aan een handmatige versnellingsbak met zes versnellingen. Het schakelen gaat snel en soepel. De fabrieksopgave zegt dat het verbruik tot 5,1 liter op 100 km beperkt blijft, maar ga in de praktijk uit van een aantal extra liters over diezelfde afstand. 6,5 á 7 liter is een realistische score. Het gewicht bedraagt ‘slechts’ 1180 kilo, en dat komt de wendbaarheid van de auto ten goede. Onder veel omstandigheden blijft hij goed presteren en kan je aardig sportieve bochten nemen. Het onderstel is redelijk vergevingsgezind, dus over een oncomfortabele rit hoef je je geen zorgen te maken.

De Mazda 3 moet concurreren met modellen als de Nissan Pulsar, Opel Astra, Ford Focus en Peugeot 308. Allemaal hebben die weer hun eigen karakter. Waar de 3 in uitblinkt is vooral zijn rijgedrag en sportiviteit. Natuurlijk kan hij niet concurreren met Duitse sportwagens, maar die hebben ook veel meer vermogen. De Mazda 3 is een auto waar je niet gelijk aan denkt bij de aanschaf van een nieuwe wagen. Maar toch zou hij meer moeten worden meegenomen op de lijstjes van potentiele kopers. De kwaliteiten zijn namelijk overwegend goed. Dat de techniek in een vrij ongebruikelijk jasje is verpakt, neemt niet weg dat de 3 best kan concurreren in zijn segment. Neem jij de 3 mee op je lijstje?