De Mazda 3 is inmiddels alweer elf jaar in ons land. Gelijk vanaf de introductie in 2003 was er ook een sedanvariant. Van de eerste generaties Mazda 3 Sedan kom je maar weinig exemplaren tegen. Toch blijft de importeur deze variant in Nederland leveren. We zijn immers gek op ruimte, gezien het hoge aantal verkochte stationwagons. Voor wie dat beetje extra bagageruimte – 55 liter om precies te zijn – en de looks kan waarderen, is er de Mazda 3 Sedan.

Qua design is Mazda op de goede weg. De CX-5 was de eerste in een serie modellen van een nieuwe designlijn, waarvan de 3 een wonderschone uiting is. Persoonlijk vinden we de 3 Sedan net iets minder fraai, maar evenzogoed rijd je alsnog een mooie koets. Binnen is het wat ingetogener en vrij zakelijk. Het dashboard is opgetrokken uit redelijke materialen, de afwerking is dik voor elkaar. De inrichting hiervan is vrijwel identiek aan die van de 3, en daarom is de ergonomie net als bij zijn broertje goed. De indeling van het multimediasysteem is ontzettend logisch en werkt daarom prettig. Het scherm is zowel met touch – als via een centrale knop op de middentunnel te bedienen.

Voor langere reizen zitten de stoelen best aangenaam. Deze zijn tegen een kleine meerprijs te verwarmen en zelfs elektrisch te verstellen. Is de zitpositie eenmaal bepaald, dan kan het rijplezier beginnen. Het stuurgedrag is ontzettend scherp en de auto laat zich in scherpe bochten haarfijn besturen. De acceleratie is niet misselijk voor een ongeblazen motor met 120pk, deze bedraagt namelijk 8,8 seconden voor een sprint naar honderd. Het geheim hiervan is de Sky-Activ techniek van Mazda, waardoor downsizing overbodig lijkt. De sprint stopt uiteindelijk bij 198 kilometer per uur. Gemiddeld zou de Mazda 3 Sedan met 120pk 5,1 liter per honderd kilometer lusten. In praktijk mag je daar een ruime liter bij optellen, maar dat is alsnog een best aardige score.

De Mazda 3 Sedan is leverbaar met een diesel en een benzinemotor, lekker overzichtelijk dus. Benzine rijden gaat uitsluitend met de 120pk sterke tweeliter motor en dieselen kan met de 2200cc grote dieselmotor die 150pk levert. Laatstgenoemde is zelfs nog rapper, in 8 seconden rond zit je op de honderd en 213 kilometer per uur is de topsnelheid. Deze diesels vallen allen in de twintig procent bijtelling, maar de benzinevarianten ontberen dat voordeel. En dat is gelijk het grootste nadeel van de Mazda 3 Sedan. Want ondanks de goede rijkwaliteiten, het comfortabele reisgedrag dat samengaat met het sportieve karakter van de stuurinrichting, maakt of breekt de bijtelling nu eenmaal een auto. En aangezien het fiscale voordeel bij dit model ontbreekt, zal hij het moeilijk krijgen in de verkoopcijfers. Toch moeten we wijzen op de kwaliteiten die dit model heeft. Of deze genoeg tegenwicht bieden voor de zakelijke rijders om toch te kiezen voor dit model blijft afwachten. Met een basisprijs van 23 mille is het in elk geval een koopje. Ga je dieselen, dan moet je rekenen op een prijs van 28 duizend euro.